Adviesportaal
Image default
Zorg

Wat is CRM in de zorg precies?

CRM is een afkorting die staat voor Customer Relationship Management. Het is een systeem dat instanties ondersteunt bij het beheren van de klantengegevens. Daarbij wordt het vaak ook ingezet voor salesmanagement, voor het implementeren en integreren van sociale media campagnes en verbetering van interne processen. Het doel is om je processen en databeheer te stroomlijnen en te vergemakkelijken. Dat klinkt misschien niet direct als iets wat in de zorg ook nodig is, maar niets is minder waar. Hier lees je over CRM in de zorg en waarom dat een goed idee is.

 

Organiseer al je relaties

Het belangrijkste onderdeel van CRM zorg is dat al je relaties, patiënten en klanten op een efficiënte en logische manier kunnen worden georganiseerd. Door al je contacten in een overkoepelend programma onder te brengen, kun je patiëntgegevens, diensten, apparaten, processen en gesprekken met elkaar in verbinding brengen. Dat heeft dan weer als gevolg dat jouw personeel snel en gemakkelijk toegang heeft tot alles wat ze nodig hebben en dat je de patiëntbeleving kunt verbeteren. En uiteindelijk leidt dat weer tot grotere bekendheid en zichtbaarheid.

 

Waarom CRM ook in de zorg toepassen?

Een overkoepelend programma waarin al jouw contacten, processen en data is verzameld, heeft een groot aantal voordelen, ook in de zorg. Kies voor een goede leverancier en de gegevens worden veilig opgeborgen. Tegelijkertijd kunnen ze door de juiste personen altijd en ook via mobiel bekeken worden. Het is daarbij ook mogelijk om de e-mail te integreren en deze te verzamelen onder contactpersonen. Als een patiënt dan bij je terugkomt, dan kan je medewerker direct zien welke communicatie er al heeft plaatsgevonden en is deze dus in staat de patiënt beter te helpen. En een goed CRM-programma kan worden aangepast en gemodificeerd zodat iedere zorginstelling een uniek dashboard krijgt exact met wat ze nodig hebben.

 

CRM brengt instelling, medewerker en patiënt samen

Door voor een CRM-systeem te kiezen in jouw zorginstelling, ben je in staat om direct in te spelen op de gezondheid, wensen, eigenschappen en de demografische gegevens van elke patiënt. Daarbij bied je patiënten, mantelzorgers, familieleden en zorgverleners een laagdrempelige manier om met elkaar te communiceren. Je kiest zelf een geschikt kanaal, zoals WhatsApp, e-mail, Facebook of een zorgapplicatie. Het is zelfs mogelijk om apparaten, zoals glucosemonitoren te koppelen en in het systeem te integreren. Zo zorg je voor een persoonlijke, gestroomlijnde en doelgerichte dienstverlening waar iedereen blij van wordt.