In het onderwijs komt coaching onderwijs eigenlijk bijna altijd wel voor. Het onderwijs een begrip dat onderverdeeld is in verschillende werkvelden. Zo kan je je namelijk wel voorstellen dat het werken in het primaire onderwijs hele andere vaardigheden en werkzaamheden met zich meebrengt dan dat je werkt bij bijvoorbeeld een HBO-opleiding. De werkzaamheden zijn divers per exacte werkveld. Eigenlijk zie je bij iedere vorm van lesgeven terug dat motiveren een onderdeel is van het werk, en hierin de communicatie die je uitwisselt. De manier waarop je de mens motiveert dat verschilt en is ook grotendeels afhankelijk van de mensen waarmee je werkt. Wanneer je met kinderen van 4 jaar werkt en lesgeeft dan komt motivatie en coaching daar ook bij kijken maar dan wel op een hele andere manier dan dat je dit bij een doelgroep van volwassen mensen. De juiste manier leer je uiteraard door te doen en door middel van nieuwe scholing in de vorm van een cursus of training bijvoorbeeld.
De motivatie van een student Het didactisch Coachen is een van de manieren waarop je leerlingen kunt motiveren. Motivatie staat centraal bij deze manier van coachen. Je zult in verschillende leeftijdscategorien zien dat er studenten of leerlingen zijn die op een bepaald moment geen motivatie ervaren. En dan kan jij als leraar of lerares of ondersteunde hierin een motiverende rol gaan spelen. In het volwassenenonderwijs zie je tegenwoordig ook de rol van een coach als individuele functie. Hierin is deze persoon werkzaam waar een student terecht kan bij vragen over bijvoorbeeld persoonlijke zaken. Motivatie komt bijvoorbeeld ook altijd voort uit de persoon zelf en dit is afhankelijk van hoe iemand in zijn of haar eigen vel zit op dat moment. Door middel van didactisch coachen kan je er dus mee proberen om iemand weer te motiveren, de student weer te herinneren aan zijn of haar eigen motivatie. Deze vorm van coachen kan je leren in de vorm van een cursus of training over dit onderwerp.
Kijken naar de oorzaak Het is belangrijk dat een student of leerling zich gemotiveerd voelt. Daarvoor is het in ieder geval belangrijk dat iemand op zijn of haar plek zit en dus uiteraard op de goede plek. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom iemand niet gemotiveerd is en daarom is het ook echt van grote waarde om te kijken wat de reden erachter is. Hierdoor wordt het ook echt opgelost en kan de student in zijn of haar eigen kracht staan. |
https://septemberonderwijs.nl/training-coachen-in-het-onderwijs/ |
Leerlingen motiveren door middel van didactisch coachen
