Is jouw bedrijf toe aan verzuimbegeleiding? Of wil jij simpelweg voorkomen dat jouw verzuimpercentage omhoog gaat? Dan is het tijd voor professionele ondersteuning. Een van de plekken waar jij terecht kunt voor begeleiding voor verzuimen, is Verzuim Servicedesk. Verzuimen vindt plaats wanneer een werknemer voor een lange periode ziek is. Het onderliggende probleem van verzuimen is dat de reden te maken kan hebben met medische klachten of met sociale problemen die op de werkvloer afspeelt. Het is daarom belangrijk voor een bedrijf om er alles aan te doen om verzuimen te voorkomen en op te lossen. Stel een effectief gezondheidsbeleid op Een van de manieren waarop verzuimen kan worden voorkomen en wordt vermindert, is door een duidelijk gezondheidsbeleid op te stellen. Veel bedrijven zien niet het belang in van een gezondheidsplan. Het is belangrijk om te herinneren dat bedrijven die mentale gezondheid serieus nemen een enorm laag verzuimpercentage hebben. Dit komt omdat in deze bedrijven problemen snel worden ontdekt, waardoor ze worden opgelost voordat het probleem groter wordt. In een gezondheidsbeleid wordt er hulp aangeboden voor medewerkers. Er wordt bijvoorbeeld geïnformeerd over hoe men op een gezonde manier omgaat met stress en druk. De rol van een bedrijfsarts Een andere manier om verzuimen effectief te behandelen, is door een bedrijfsarts in te schakelen. Een bedrijfsarts dient als het ware als een onafhankelijke vertrouwenspersoon binnen het bedrijf. Wanneer er iets ergs gebeurd is op de werkvloer of wanneer een medewerker te maken heeft met ernstige persoonlijke situaties, staat een bedrijfsarts voor hun klaar. Deze biedt hulp en ondersteuning, wat in veel gevallen voorkomt dat de mentale situatie van een medewerker zodanig achteruit gaat dat ze niet meer kunnen werken. Uiteraard heeft een bedrijfsarts altijd het beste voor met de patiënt. Het belang van een open werksfeer Een van de meest efficiënte manieren waarmee verzuimen wordt voorkomen op de werkvloer, is door een open werksfeer te creëren voor jouw medewerkers. In de laatste jaren is er in onderzoek steeds meer naar boven gekomen dat volwassenen op het werk te maken hebben met pesten en sociale druk. Vaak durven medewerkers deze problemen niet aan te kaarten, omdat ze zich gekleineerd voelen. Dit mag niet gebeuren op het werk. Als werkgever moet je zorgen dat jouw medewerkers voelen dat ze bij jou terecht kunnen, zonder dat hun uitspraken gevolgen hebben op hun mogelijke promotie en werkprestatie. |
