De aanschaf van een smartboard

Het is eindelijk zover: de krijtborden van onze school gaan de kast in en we krijgen nieuwe smartboards aan de muur. We hebben er (te) lang op moeten wachten, maar nu is het er dan toch van gekomen en we zijn er erg enthousiast over. De eerste instructies om om te gaan met het digitale schoolbord hebben we achter de rug. Nu kunnen we gaan oefenen met ons “eigen” smartboard in onze klas. Het is even wennen want het werkt natuurlijk heel anders en onze kennis is aangevuld met software via de computer. Hoe combineren wij deze het makkelijkst, bekijk het hier?

Werken met een smartboard is leuk

Het is wel even een stap, van krijtbord naar digitaal bord. Niet iedereen is even enthousiast als ik eerlijk ben. Sommige collega’s vinden het omgaan met de computer en de software gedoe, maar ik denk dat als ze eenmaal de drempel over zijn ze ook enthousiast worden. Er zijn zoveel mogelijkheden dat we besloten hebben in eerste instantie met de basis informatie te werken. Hoe krijg je lijnen, ruitjes en andere standaard mogelijkheden zoals een notenbalk op het scherm. Verder; hoe laat je websites zien, plaatjes en bijvoorbeeld muziekfragmenten. Alleen dat al is voor de kinderen nieuw, maar voor ons dus ook.

Meer aandacht voor de lesstof

Door de lesstof visueel te maken houdt het de aandacht van leerlingen langer vast. Zelfs de echte leervakken, zoals geschiedenis, hebben er baat bij. Door een filmpje te laten zien over een bepaald onderwerp, zullen leerlingen het beter onthouden. Bovendien kijken ze liever dan dat ze naar de verhalen over de geschiedenis moeten luisteren. Al met al worden lessen zo een stuk minder saai. Wat mij betreft kan ik dus niet wachten tot we kunnen werken met de digitale borden. Nu eerst nog even alle mogelijkheden bekijken bij jfad!