Adviesportaal
Image default
Internet marketing

Story vertellen – wat is het en hoe verschilt is

top marketing books

Mensen houden niet van directe reclame – het probeert zijn standpunt op te leggen en doet het op een onbeschofte, compromisloze manier. Een persoon verzet zich tegen wat van buitenaf wordt opgelegd, hij vertrouwt alleen die conclusies waartoe hij zelf is gekomen.

Daarom is het vertellen van verhalen gewoon niet de beste manier om informatie aan een persoon over te brengen, zodat hij het voelt en zich eraan herinnert. Dit is over het algemeen de enige manier waarop alles wordt opgebouwd – van films en boeken tot reclamecampagnes.

Bekijk TED Talks. Ernstige onderwerpen komen hier aan bod, van gendergelijkheid tot de laatste ontwikkelingen in de behandeling van kanker. Maar het middelpunt van elke TED-talk is een verhaal dat door een persoon wordt verteld. Er zijn geen wetenschappelijke discussies met serieuze argumentatie en formaliteiten. Je hoort het verhaal van één persoon, een verhaal dat je van punt A naar punt B brengt.

De toespraken van de sprekers zijn gekruid met zinnen: “Stel je voor dat je …”, “Je weet het waarschijnlijk …”, enz. Je wordt in het verhaal getrokken, je krijgt interessante feiten over het onderwerp te horen – en onthoud ten minste één TED-talk, waarna je het niet met de auteur eens zou zijn.

Een goed geschreven verhaal roept een gevoel van empathie en empathie op. Het wekt het gevoel dat je het standpunt van de auteur deelt, het met hem eens bent. Bij het vertellen van verhalen is er geen opgelegde mening, het formaat “dit kan, maar dit is het niet”. Er is een pad gevolgd door de lezer – en hij beslist zelf hoe hij waarneemt wat hij zag. Dit is het belangrijkste verschil tussen verhalen vertellen en andere formaten.

Verhaaltechnieken

Hoe vertel je een interessant verhaal? Tot op zekere hoogte is dit creativiteit, tot op zekere hoogte – een kwestie van technologie. Laten we het hebben over de meest voorkomende verteltechnieken.

Monomyth of het pad van de held

De reis van de held is de meest voorkomende verteltechniek. Dit concept ‘haakt’ het feit dat het personage moeilijkheden ervaart, overwint ze en komt tot een klassiek happy end

Het is gemakkelijk om deze techniek te gebruiken – maar net zo gemakkelijk om er een saai verhaal mee te maken. Om dit te voorkomen, moet je de plot in detail overdenken en je houden aan de wetten van het drama, waarbij je in het begin een verhaal, een climax en een ontknoping creëert.

Sparklines (zoals het is en hoe het zou kunnen zijn)

Dit concept is gebaseerd op contrast: het vergelijken van de werkelijke situatie en wat het zou kunnen zijn. Een vergelijkbare techniek wordt in advertenties gebruikt vanwege de duidelijkheid.

We beginnen aan het einde

Deze techniek wordt “reverse drama” genoemd en wordt vaak gebruikt in de filmindustrie. Zo werd het eerste seizoen van Big Little Lies gefilmd met dit concept.

Hier gaat de lezer meteen naar de climax van een verhaal dat intrigerend en onbegrijpelijk is. En dan keert hij terug naar het begin om geleidelijk te begrijpen hoe de hoofdpersoon in een vergelijkbare situatie terechtkwam.

Bij het maken van een dergelijk verhaal is het belangrijk om op te letten dat u niet alle kaarten tot het einde onthult en de aandacht van de lezer vasthoudt.

Valse start

Dit is een techniek die begint met een saai verhaal waarin niets voorspelt … Dan stort alles in elkaar en begint het verhaal opnieuw. De verwachtingen van de lezer breken, zijn aandacht is op de grens, en nu weet hij niet wat hij van je kan verwachten – en dat is alles wat we nodig hebben!

Een heel gaaf voorbeeld van een valse start is het eerste seizoen van Game of Thrones. De serie begint als een solide verhaal over het leven van Eddard Stark. En dan, in het eerste seizoen, blaast de beul zijn hoofd eraf. Een rooftop scene, letterlijk en figuurlijk.

Nu weet de kijker dat er van alles kan gebeuren in de show. En hij kijkt elke aflevering met interesse.

Bedenk bij het kiezen van een verteltechniek welk formaat het beste bij uw publiek en product past. En onthoud dat techniek slechts een blauwdruk is om te schrijven. Het helpt, maar techniek alleen is niet voldoende om een ​​goed verhaal te creëren.

Schrijf over belangrijk

Hoe heerlijk het verhaal ook is, de basis ervan is een kwaliteitsidee. Bedenk wat nieuwe en waardevolle mensen uit uw verhaal zullen halen, hoe zal het hem inspireren en verrukken? Gebruik de informatiepiramide om een ​​verhaal te maken dat gemakkelijk te ‘leren’ is.

Verhalen vertellen is de kunst om een ​​volumetrische wereld te creëren. Foto’s van een knus dorpshuis met een schuin hekwerk, de geur van vers gemaaid gras en hooi, de smaak van verse melk en oma’s zelfgemaakte broodjes, het geluid van een koe die ritmisch met zijn staart opzij slaat, vervelende vliegen wegjaagt …

Elk plot komt tot leven, vol details. De meeste van je favoriete verhalen kunnen in één saaie zin worden samengeperst, zoals:

“John Forbes Nash werd ziek door paranoïde schizofrenie en verloor bijna zijn gezin en baan” (A Beautiful Mind)

“De chirurg kreeg een auto-ongeluk, herstelde zich in Kamar-Taj en versloeg Dormammu.” (Doctor Strange)

Voeg details zoals kruiden toe aan een neutraal gerecht en probeer een 3D-afbeelding te maken die de lezer onderdompelt in wat er gebeurt.

Gebruik visueel

Snowfall’s interactieve verhaal uit The New York Times is de belichaming van digitale verhalen. Dit project is geweldig en bewijst dat goed schrijven belangrijk is, maar het loont de moeite om andere formaten te gebruiken om het verhaal omvangrijker te maken.

Infographics, live foto’s, interviews met helden … Bedenk wat zou helpen om de lezer onder te dompelen in de inhoud van het verhaal – en gebruik het.

Verhalen vertellen is een van de beste manieren om informatie over te brengen op een manier die inspirerend en gedenkwaardig is.

Verhalen werken goed omdat ze geen standpunt opleggen. Het vertellen van verhalen brengt de lezer van punt “A” naar punt “B”, en de persoon trekt onafhankelijk alle conclusies uit de geschiedenis.

Er zijn verteltechnieken die helpen bij het creëren van het canvas voor een verhaal. Test verschillende technieken en technieken om uw verhaal interessant te maken. En vergeet niet dat de kant-en-klare “basis” geen perfecte formule is, maar slechts een hulpmiddel.

Om storytelling effectief te laten zijn, is het niet voldoende om een ​​goed verhaal te creëren – het is belangrijk om eraan te werken om het te promoten.

…..meer info kunt u hier vinden «Road to 100k Instagram Followers»!

advidi instagram marketing book

https://marketingbook.shop/