Er zijn veel verschillende soorten marketing. Vroeger werd marketing alleen offline uitgevoerd, maar met de komst van het internet denken we voornamelijk aan de online kanalen. In dit artikel lees je over de verschillende online kanalen. Social mediaIeder jaar komen er nieuwe social media kanalen bij. In Nederland begonnen we vroeger met Hyves. Vervolgens met Facebook en inmiddels gebruiken de meeste mensen Instagram, Snapchat en of Tiktok. Als bedrijf kun je op deze kanalen gratis, maar ook betaalde content plaatsen. De gratis posts krijgen naarmate een kanaal populairder wordt steeds minder bereik. Terwijl je met een betaalde post eenvoudig en snel een enorm bereik kan genereren. Het voordeel (voor een marketeer) van Social media kanalen is dat deze enorm veel van hun gebruikers weten. Hierdoor is het mogelijk om heel specifiek te targeten. SEMSem staat voor search engine marketing en is onder te verdelen in SEO (hoger komen in de organische resultaten) en SEA (hoger komen in de betaalde resultaten). Het voordeel van SEO is dat het in principe gratis is. Al is SEO wel een stuk lastiger dan SEA. Daarnaast is SEO van de lange adem. Je gaat niet binnen een paar dagen scoren in Google. Het voordeel van SEA is dat je direct kunt verschijnen in de zoekresultaten. Je kunt dus direct al gevonden worden en geld gaan verdienen. Het nadeel is dat de kosten per klik (CPC) flink kunnen oplopen. Marketing automationNaast social media en search engine marketing is er ook nog een relatief nieuw fenomeen genaamd Marketing Automation. Hiermee kun je mensen op je mailinglijst segmenteren en gerichte mails sturen. Daarnaast kun je door middel van scores bijhouden of iemand wel of niet Sales Qualified is. Dit wil zeggen dat iemand klaar is doorgezet te worden naar Sales. Je kunt met Marketing Automation ook marketing funnels maken. Hiermee “drip” je als het ware content.
|