Constant bezig zijn met het versturen van afbeeldingen en informatie. Het kost veel tijd en met de juiste systemen is het onnodig. Als u zich in de groeifase van uw e-commercebedrijf bevindt, is het normaal dat u veel informatie opslaat over verkoop, klanten en ander merkbeheer. Mogelijk is het u al overkomen dat uw team soms de neiging heeft zich te veel met bureaucratie bezig te houden, tot het punt waarop uitvoeringsfouten ontstonden die het vertrouwen van uw klanten berucht aantastten. Dat is het moment waarop u zich realiseert dat u zich moet concentreren op de implementatie van een PIM-systeem, waarin u al uw e-commerce-informatie op één plaats opslaat. Bent u geïnteresseerd om meer over dit onderwerp te leren? Lees verder!
Wat is een PIM en waarvoor wordt het gebruikt?PIM staat voor “Product Information Management” en is een beheersinstrument of -systeem waarmee u alle informatie kunt opslaan over de producten die u op uw e-commercesite wilt publiceren, zodat u op één site een bestelling kunt plaatsen. Klanten zijn tegenwoordig zeer veeleisend als het op kopen aankomt en als wij hun veel informatie over de producten bieden, kunnen wij het vertrouwen winnen dat nodig is om hen tot een aankoop te bewegen. Deze informatie varieert van productafbeeldingen, kenmerken, video’s en alles wat een bron van informatie is die ons helpt om wat u verkoopt nog meer tot zijn recht te laten komen. Het overbrengen van al deze informatie met andere conventionele middelen, zoals de opslag van bestanden op fysiek niveau, is onmogelijk omdat er een moment komt waarop u niet meer in staat zult zijn al uw aanbod te leveren. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de kosten en de informatie op lange termijn zeer hoog zullen oplopen, zodat u beter kunt opteren voor een PIM om alle informatie op een ordelijke manier in de cloud op te slaan.
Voordelen van de implementatie van een PIM-systeem in uw e-commerce
1. Fouten verminderen En als het product op een bepaald kanaal niet de juiste informatie bevat, kan de software u dat laten weten, zodat u dat probleem kunt oplossen. Het beste is dat als u een manager hebt voor elk verkoopkanaal, hij zal werken met de juiste en nauwkeurige productinformatie zonder fouten te publiceren.
2. Vermindering van het aantal retourzendingen De meeste retourzendingen komen meestal omdat het product dat de klant heeft ontvangen niet hetzelfde is als het product dat in de kanaalpublicatie wordt genoemd. Stel bijvoorbeeld dat een klant een zwarte broek heeft gekocht en door gebrek aan voorraad of verkeerde informatie een blauwe broek ontvangt, wat hem irriteert en hij het product terugstuurt. Om deze problemen te vermijden, helpt een PIM-systeem om alle productinformatie en voorraadgegevens te centraliseren, zodat alle managers over de juiste en bijgewerkte goederengegevens kunnen beschikken. Op die manier kunt u een slechte klantenbeoordeling en een retourzending van een product vermijden omdat het niet aan de verwachtingen voldeed.
3. Verbeter uw prestaties en die van uw team |