Ziekmelding ontvangen? Waarborg de privacy van uw medewerkers.

Tijdens de coronacrisis zijn er veel zaken veranderd. Om contacten tussen mensen zoveel mogelijk te beperken zijn heeft de overheid besloten dat we zoveel mogelijk thuis moeten werken, waar dat kan uiteraard. Wanneer uw medewerkers thuis werken is het voor u als ondernemer ook even schakelen want een kort babbeltje tijdens de koffiepauze is er voorlopig even niet bij. 

 

Misschien bent u door het thuis werken minder goed op de hoogte van wat er speelt onder uw medewerkers. Wanneer het met een van uw medewerkers even niet zo lekker gaat zullen zij zich telefonisch bij u ziekmelden. Dit gesprek kan lastig zijn voor u als ondernemer omdat u aan een aantal regels geboden bent.

 

Het ziekmeldingsgesprek, bereid u goed voor.

Wanneer een medewerker een ziektemelding bij u doet bent u verplicht om de privacy van uw medewerkers te waarborgen zoals deze zijn opgesteld in de AVG wet. (Algemene Verordening Gegevensbescherming.)

 

Feitelijk houdt deze wet in dat u als werkgever alleen mag vragen om noodzakelijke informatie met betrekking tot de ziekmelding. Dat wil zeggen dat u alleen informatie mag vragen over zaken die u nodig heeft om bijvoorbeeld vervangend personeel te kunnen regelen. Daarnaast heeft u informatie nodig om te bepalen of u verplicht bent het loon van de medewerker door te betalen. U mag vragen naar een inschatting van de ziekteduur en naar adres gegevens waar uw medewerker te bereiken is.

 

Wat mag u niet vragen tijdens het ziekmeldingsgesprek?

In het kader van de AVG wetgeving mag u niet vragen naar de aard of oorzaak van de klachten van uw medewerker. U mag ook niet vragen of de klachten werk gerelateerd zijn. 

 

Als er sprake is geweest van een arbeidsongeval mag u wél vragen of het arbeidsongeval verband houdt met de klachten.

 

De informatie over de aard of oorzaak van de ziekmelding mag ook niet worden vastgelegd. Zelfs niet wanneer uw medewerker hiervoor toestemming geeft.

 

De rol van de bedrijfsarts.

Wanneer het verzuim langer duurt schakelt u de bedrijfsarts in. De bedrijfsarts houdt u dan verder op de hoogte wat betreft het verzuim. De bedrijfsarts zal een inschatting maken van de duur van het verzuim en zal u andere noodzakelijke informatie verstrekken. Bijvoorbeeld dat uw medewerker (tijdelijk) arbeidsongeschikt is. En wanneer uw medewerker weer gedeeltelijk aan het werk gaat zal hij aangeven wat de belastbaarheid is van uw medewerker. Als er werkaanpassingen nodig zijn zal de bedrijfsarts u hierover informeren. Denk aan extra rustpauzes tussendoor of bepaalde hulpmiddelen die uw medewerker nodig heeft. Ook de bedrijfsarts zal geen medische informatie met u delen.  

 

Medische informatie wanneer dit noodzakelijk is op de werkvloer

wanneer medische informatie noodzakelijk is voor bepaalde situaties die zich tijdens het werk kunnen voordoen, zal de bedrijfsarts dit doorgeven. Bij sommige ziektebeelden zoals epilepsie moeten collega’s weten hoe ze moeten handelen wanneer er sprake is van een epileptische aanval bij uw medewerker. 

 

Belangrijke informatie over het Coronavirus op de werkvloer

Tijdens de coronacrisis mag u uw medewerkers niet naar huis sturen wanneer zij verkoudheidsklachten hebben. Wanneer de medewerker zich bij u ziek meldt mag u ook niet vragen of hij Corona heeft. De medewerker mag dit wel uit vrije wil met u delen maar u mag hierover niets vastleggen en u mag dit uiteraard ook niet met derden delen. 

U mag uw medewerkers niet zelf testen op corona, ook mag u de temperatuur niet meten. U kunt hiervoor wel de bedrijfsarts inschakelen.

 

Blijft uw medewerker nou na Corona nog steeds ziek dan zal de werkgever  de eerste 104 weken voor de werknemer blijven zorgen daarna komt de medewerker in aanmerking  voor een iva uitkering. Ben je als werkgever dan ook nog een eigenrisicodrager dan ben je financieel verantwoordelijk voor de 10 jaar die daar opvolgen. Het is dus aan te raden om je als werkgever hier tegen te verzekeren. 

 

Tags:

Gerelateerde berichten die u wellicht interesseren

Financiële rust voor ondernemers in Eindhoven

Waarom een goed administratiekantoor onmisbaar is  Als ondernemer in Eindhoven wil je het liefst bezig zijn met waar je goed ...

Slim ondernemen begint bij overzicht

Ondernemen is meer dan alleen passie  Een eigen bedrijf runnen vraagt om veel meer dan het verkopen van een goed ...

Zo kies je de juiste werkplek voor jouw bedrijf

Een goede kantoorruimte vinden is meer dan alleen een verhuurder bellen en een contract tekenen. Jouw werkomgeving heeft invloed op ...

Waarom ankerpunten dak onmisbaar zijn bij werken op hoogte

Veilig werken op hoogte begint bij de juiste valbeveiliging. Een van de belangrijkste onderdelen daarvan zijn ankerpunten dak. Deze bevestigingspunten ...

De voordelen van een praktische digitale werkbon app voor jouw software voor bedrijven

In een tijd waarin snelheid, overzicht en klanttevredenheid essentieel zijn, biedt een digitale werkbon app uitkomst voor bedrijven die veel ...

Ontmoeten en inspireren in het hart van de stad

Utrecht als centraal knooppunt  Midden in Nederland ligt Utrecht, een stad die al eeuwenlang bekendstaat als ontmoetingsplek. Niet alleen door ...

Pak je kans en solliciteer op een vacature werkvoorbereider om te werken in de bouw

De bouwsector is volop in ontwikkeling en biedt veel carrièremogelijkheden voor mensen die houden van techniek, planning en coördinatie. Eén ...

Vind je ideale bedrijfsruimte Wageningen om eenvoudig kantoorruimte te huren

Wageningen is een bruisende stad vol innovatie, kennis en groei. Voor veel ondernemers is het een ideale locatie om zich ...

Zo versterkt zoekmachine optimalisatie jouw online marketing Deventer succes

Online zichtbaar zijn is vandaag de dag essentieel voor elk bedrijf. Of je nu lokaal opereert of een breder publiek ...

Een afscheid met aandacht en betekenis

Een begrafenis als persoonlijk eerbetoon  Een begrafenis is een moment van afscheid, maar ook van verbinding. Het is de gelegenheid ...

Slim werkkleding kopen binnen een compleet aanbod bedrijfskleding

Veilig en representatief werken begint bij de juiste werkkleding. Voor vakmensen in de bouw, logistiek, industrie en dienstverlening is goede ...

Camerabeveiliging Voor Uw Woning in Friesland: Bescherm Uw Huis en Gezin

In een tijd waarin woninginbraken, vandalisme en ongewenste bezoekers helaas steeds vaker voorkomen, is het logisch dat steeds meer huishoudens ...

Hoe slimme marketingcampagnes de straat veroverden

Wat is guerillamarketing eigenlijk?  Iedereen kent het wel: die ene actie in de stad die je bijblijft. Een bushokje dat ...

Waarom lunchpods ideaal zijn voor bedrijven die duurzaam willen werken

Waarom lunchpods ideaal zijn voor bedrijven die duurzaam willen werken Duurzaamheid is tegenwoordig een belangrijk thema voor veel bedrijven. Het ...

Succesverhalen van werkzoekenden via een uitzendbureau in Apeldoorn

Heb je ooit overwogen om via een uitzendbureau Apeldoorn aan de slag te gaan? Veel werkzoekenden hebben op deze manier hun carrièredoelen ...