In deze dynamische wereld, waarin er onwijs veel bedrijven zijn in iedere branche, is het lastig om aan de top te komen of te blijven. Concurrentie loert om de hoek. Vaak ligt de focus dan op groeien of innoveren, maar dat is niet het enige waar de focus op zou moeten liggen. Met de groeiende en reeds opkomende bedrijven is het belangrijk dat er genoeg aandacht wordt besteed aan de mensen die de organisatie draaiende houden: het personeel. Het efficient inzetten van de juiste medewerker, op de juiste plek en in die specifieke situaties. Met een mooi woord wordt dit ook wel genoemd: Workforce Management. In deze blog wordt uitgelegd wat dat nou precies inhoudt en hoe jij jouw personeel op de meest efficiente manier inzet om de bedrijfsdoelen te behalen. 1. ForecastingForecasting is het process waarbij data uit het verleden wordt ingezet om toekomstige situaties te voorspellen. Bijvoorbeeld, rond de feestdagen in december wordt er vaak met familie en vrienden gegeten. Dit betekent dat er verwacht wordt dat er relatief veel vraag vanuit de klant is naar eten. Als gevolg van deze voorspelling, wordt er in het voorjaar al rekening gehouden door de retailbedrijven dat de vraag naar producten in het najaar zal stijgen. 2. CapaciteitsmanagementCapaciteitsmanagement gaat verder op het forecasting gedeelte. Om maar weer het voorbeeld te geven van de feestdagen: als er verwacht wordt dat de vraag naar etenswaren relatief hoog zal zijn in het najaar, betekent het dat het waarschijnljk drukker dan normaal zal zijn in de supermarkten. Er kan vervolgens gekeken worden naar hoeveel de capaciteit van het personeel zal moeten opschalen. Oftewel: hoeveel meer uren of werknemers zijn er nodig voor deze maanden? 3. PlanningIs het bekend hoeveel meer uren of werknemers er nodig zijn in de supermarkt tijdens kerst en sinterklaas? Dan kan er een planning gemaakt worden. Hierbij is het belangrijk om de juiste personen in te delen op de juiste afdelingen en op de juiste tijden. Zo zal er extra efficient om worden gegaan met het personeelbestand van de retailbedrijven en zo zal er een zo goed mogelijk omzet gemaakt worden. Want dat is natuurlijk wat we willen! 4. Vraag-aanbod managementTen slotte komt het vraag-aanbod management aan bod. Dit heeft te maken met de snelheid en kwaliteit van het klantencontact. Bedrijven zijn afhankelijk van klanten en je weet wat ze zeggen: klant is koning. En je wil als bedrijf natuurlijk niet dat jouw klanten bij je weg gaan. Mocht je nou net het bedrijfswereldje instappen en je afvragen “hoe manage ik mijn workforce nou optimaal?”, dan zijn er gelukkig veel workforce trainingen, opleidingen en cursussen te volgen die jou helemaal klaarstomen om optimaal gebruikt te maken van jouw workforce!
|