Door samen te werken worden betere prestaties behaald. Binnen een organisatie moeten afdelingen samenwerken om bepaalde doelen of resultaten te behalen. Het komt vaak voor dat de ene afdeling hun gedeelte doet en de andere afdeling het andere deel zonder hierbij echt met elkaar samen te werken. Als je echt goed samen wilt werken moeten afdelingen met elkaar gaan werken. Dus niet alleen het werk doen wat gedaan moet worden maar ook het risico en de beloning delen.De afgelopen tijd moesten veel organisatie noodgedwongen overstappen op digitaal werken. In de digitale wereld zijn er nog meer uitdagingen om afdelingen samen te laten werken. Dit kan een grote uitdaging zijn, daarom geven wij 3 tips om de samenwerking tussen afdelingen te verbeteren. 1. Zorg dat iedereen betrokken isMedewerkers die zich gewaardeerd voelen zijn vaak meer betrokken. Zorg er niet alleen voor dat iedereen van jouw afdeling betrokken is maar ga nog een stapje verder en zorg dat ze zich ook betrokken voelen bij de andere afdelingen. Afdelingen moeten goed met elkaar samen gaan werken zodat processen die afdelingsoverstijgend zijn vloeiend overgedragen worden tussen de verschillende afdelingen. Denk hierbij aan een sale proces, er komt een order binnen, deze order moet verwerkt worden, de order moet gefactureerd worden, de onderdelen van de order moeten verzameld worden en de order moet verzonden worden. Wanneer afdelingen niet goed met elkaar samenwerken kan het voor komen dat er niet de juiste onderdelen van de order verzameld worden of dat de order niet op tijd verzonden wordt. Voor veel processen is het werk van de afdeling net zo belangrijk als de overdracht naar de volgende afdeling. 2. Maak gebruik van een systeemDoor gebruik te maken van een systeem, in plaats van allerlei losse programma’s, werkt iedereen met dezelfde dataset. Wanneer je digitaal werkt is het ook handig als iedereen vanuit dezelfde data werkt. Stel je voor je bent bezig met een document en stuurt dit naar meerdere collega’s ter aanvulling. Je krijgt van meerdere collega een mail met aanvullingen terug, nu heb je meerdere versies van een bestand. Als je een bestand uit de cloud had gedeeld had iedereen dezelfde versie. Dus als een collega het bestand aangevuld heeft ziet de volgende collega deze toevoegingen ook meteen. Hierdoor heb je altijd maar één versie van het bestand. Wil je nog een stap verder en alle programma’s van de verschillende afdelingen aan elkaar koppelen zodat iedereen dezelfde data heeft en de actuele status kan bekijken is een ERP systeem een goede oplossing. Een ERP systeem wordt gebruikt om bedrijfsprocessen optimaal te ondersteunen waardoor ze soepel verlopen. Er zijn heel veel verschillende aanbieders van ERP systemen. Vaak is het beter om een keuze te maken voor een leverancier en dan pas een keuze voor het pakket dan andersom. Mocht je nu toch eerst een software pakket willen kiezen en dan pas een leverancier zoek dan goed uit welke leverancier het beste bij jouw organisatie past. Kies je voor een ERP systeem van Exact ga dan op zoek naar een geschikte Exact partner die jouw branche kent. Hierdoor verloopt de implementatie vaak een stuk soepeler. 3. Vier successenAlle successen moeten gevierd worden, groot en klein. Bij successen denken we vaak aan grote successen zoals mijlpalen. Maar er zijn ook veel kleine successen die bijdragen aan een groot succes. Zorg dat je oog hebt voor kleine successen en vier deze ook. Wanneer je successen viert krijgen je medewerkers erkenning voor de geleverde prestatie. Hierdoor voelen ze zich gewaardeerd en dit verhoogt het werkplezier van de medewerkers. Naast erkenning werkt succes ook motiverend. |
https://www.axians.nl/exact-gold-partner/ |
3 tips om afdelingen beter samen te laten werken
