Vandaag de dag wordt er steeds meer gemaakt van online shopping. Klanten verwachten dat hun producten snel worden bezorgd en verwachten volledige transparantie met betrekking tot het leveringsproces. Om mee te kunnen komen met deze verwachtingen en eisen, zijn distributiecentra de laatste decennia steeds belangrijker geworden. Distributiecentra zijn plekken waar bedrijven veel van hun logistiek concentreren en waar veel van de arbeid van een bedrijf wordt ingezet. Goederen worden ontvangen, moeten verwerkt worden, worden verdeeld en uiteindelijk weer verzonden naar andere plekken. Er zijn veel verschillende mensen met verschillende beroepen te vinden in een distributiecentrum. Orderpickers bijvoorbeeld verzorgen het gereed maken van bestellingen. Ook zijn ze bezig met het ontvangen, de opslag en het verzendklaar maken van bestellingen.
Er zijn grofweg genomen twee verschillende soorten distributiecentra. Branchegerichte distributiecentra en bijvoorbeeld distributiecentra voor multinationals. Branchegerichte distributiecentra werken alleen met betrekking tot de producten van één bedrijf, bijvoorbeeld branchegerichte distributiecentra van supermarkten. Distributiecentra van multinationals ontvangen dan voornamelijk producten uit het buitenland en distribueren de producten door het hele land waarin het distributiecentrum staat.
Ook zijn er nog inlandterminals. Dit zijn distributiecentra die fungeren als tussenstop voor twee verschillende soorten transportmiddelen. Daarom zijn inlandterminals vooral te vinden bij havens en vliegvelden.
Tegenwoordig zijn er efficiënte manieren bedacht om de invoer en de uitvoer vanuit distributiecentra nog sneller en goedkoper te maken. Een van die manieren is crossdocking. Crossdocking is een techniek die inhoudt dat op het moment dat goederen binnenkomen bij het distributiecentrum, de wagens die de goederen transporteren naar de eindbestemming al klaar staan. Op deze manier wordt er veel geld bespaart op arbeid, opslag en vervoer, aangezien er later niet meer transportmiddelen ingezet hoeven worden. De nadelen hieraan zijn echter dat niet elk distributiecentrum de middelen heeft om aan crossdocking te doen. Je hebt namelijk altijd voertuigen nodig die klaarstaan en je moet ook het vervoer tussen de inkomende wagens en de uitgaande wagens goed geregeld hebben. Dit is nog niet mogelijk in elk distributiecentrum.
|
https://www.vpd.eu/ |