Adviesportaal
Image default
Bedrijven

Professioneel vrachtwagenchauffeur worden

Ben jij van plan om je leven om te gaan gooien? Hou je van op de weg zijn en onderweg zijn? Goede kans dat je huidige of vorige baan je dan helemaal niet zo beviel, en dat je graag wilt starten met iets nieuws. Als al deze dingen bij jou passen dan ben je misschien wel klaar om professioneel vrachtwagenchauffeur te worden. Klinkt dat als iets dat je zou willen? Dit is waar je rekening mee moet houden en hoe je het moet doen.

Veel onderweg en salaris

Allereerst ben je veel onderweg. Je cabine wordt je tweede thuis, en hoewel je deze kunt versieren moet je er wel tegen kunnen dat je tijd van je familie weg bent. Is dat niet wat je wilt? Dan is het beroep van vrachtwagenchauffeur misschien niets voor jou. Klinkt veel achter het stuur zitten echter prima dan kun je als vrachtwagenchauffeur gemiddeld zo’n 2423 euro verdienen per maand. Daar kunnen afhankelijk van je werkzaamheden en het bedrijf waar je voor werkt nog toeslagen bovenop komen, dus dat is best een net salaris.

Code95

Één van de dingen waar je rekening mee moet houden is dat je een vrachtwagen rijbewijs moet gaan halen. Dat niet alleen, je moet er ook voor zorgen dat je een Code95 haalt. Je Code 95 is een extra toevoeging op je rijbewijs die laat zien dat jij de volledige controle hebt op de weg en klaar bent om als professioneel persoon aan de slag te gaan. Heb je geen Code 95, dan mag je ook niet als professioneel vervoerder binnen Europa aan de slag. Dit geldt ook voor vervoerders van buiten Europa die hierheen komen om iets te brengen of te halen.

Werkgevers en opdrachten

Als je dit allemaal hebt kun je twee dingen doen. Je kunt of een werkgever zoeken en vervoeren wat je wordt opgelegd, of je kunt natuurlijk een eigen bedrijf opzetten. Het grootste voordeel van een eigen bedrijf is dat je zelf opdrachten kunt aannemen en daarom dus ook kunt kiezen wat je wilt doen of vervoeren. Dit kan ervoor zorgen dat je meer geld krijgt door datgene dat je moet vervoeren, maar ook dat je überhaupt meer geld over gaat houden omdat je niet voor een baas werkt. Het nadeel is echter dat je moet investeren in een eigen vrachtwagen en administratie, dat kan een flinke investering zijn.

https://eurotransportcollege.com/nascholing-code-95/