Ben je startend ondernemer? Dan kun profiteren van de vele voordelen van het ondernemerschap. Zo kun je namelijk zelf bepalen wanneer en waar je werkt en met wie je bijvoorbeeld wilt samenwerken. Je wordt een stuk flexibeler dan wanneer je in loondienst werkt. Als startend ondernemer komt er echter veel bij kijken. Hoe haal jij nieuwe klanten binnen en hoe ga je om met concurrentie? Om je hierbij goed op weg te helpen hebben we 5 belangrijke tips opgesteld die jou gaan helpen bij het ondernemerschap! Lees snel meer!
Om meer te weten te komen over de markt waarin je opereert, is het van belang om een gedegen marktonderzoek uit te voeren. Je weet namelijk veel over je producten en/of diensten, maar het is eveneens belangrijk om veel te weten te komen over de markt. Is er veel (lokale) concurrentie en waar heeft de doelgroep nou echt behoefte aan? En speel jij met je producten of diensten in op belangrijke trends in jouw branche? Kortom, een gedegen marktonderzoek levert praktische inzichten op!
Nadat je meer te weten bent gekomen over de markt waarin je opereert, kun jij de bevindingen verwerken in een business plan. Stel een belangrijke doelstelling op die je wilt behalen. Dit kan een omzetdoelstelling zijn, maar ook het verhogen van bijvoorbeeld je naamsbekendheid. Vervolgens stel je een passende strategie waarmee jij je doelstelling kunt behalen. Hoe onderscheid jij je van je concurrenten
Zonder klanten heb jij geen inkomen en daarom is het hebben van een groot netwerk essentieel. Een groot netwerk kan namelijk bijdragen aan nieuwe klanten. Iedereen kan klanten werven, maar met name in de beginfase van jouw onderneming zal jij de nodige tijd en moeite moeten investeren in acquisitie. Maak gebruik van verschillende platformen, zoals Facebook, LinkedIn, Twitter en ga regelmatig cold callen en bezoek wanneer mogelijk netwerkbijeenkomsten. Heb je een belangrijk nieuwtje? Dan kan je dit eenvoudig verspreiden via deze platformen. Ook e-mailmarketing kan hier aan bijdragen. Kortom, zorg ervoor dat je bedrijf goed gevonden kan worden.
In elke sector zal je er ongetwijfeld mee te maken krijgen: concurrentie. De ene markt is echter competitiever dan de ander en soms zul je te maken krijgen met substitutieproducten of diensten. Om ervoor te zorgen dat je alsnog klanten zult krijgen, zul je goed maken nadenken over je unique selling points, ofwel USP’s. Hiermee wordt ook wel het onderscheidend vermogen bedoeld. In welke mate is jouw product of dienst anders ten opzichte van je concurrenten. De juiste strategie zal echter per branche verschillen. Een aantal voorbeelden van USP’s zijn: jarenlange ervaring (expertise), een uitgebreid aanbod, advies op maat of de laagste prijs. Let op: een te lage prijs leidt tot minder hoge marges dus sla hier niet in door. Te weinig marge betekent dus minder winst en in sommige gevallen kan dit de continuïteit van je bedrijf in gevaar kan brengen.
Bij het ondernemen komt er veel bij kijken. Als startende ondernemer wil je vaak zoveel mogelijk zelf doen. Toch zijn er een aantal zaken, zoals verzekeringen, niet moeten onderschatten. Ongeluk zit namelijk in een klein hoekje en je zult een stuk relaxter te werk gaan als je bent verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid of schade die je per ongeluk aan anderen hebt toegebracht. Doe zelf goed onderzoek naar welke verzekeringen jij nodig zult hebben.
Hulp nodig? Schakel een business coach inGelukkig hoef jij als startend ondernemer er nooit alleen voor te staan. Een business coach kan je met vele zaken helpen. Zo kan een business coach je motiveren als jij er even geen zin meer in hebt en wordt er een passend advies geven wanneer jij het even niet meer weet. Kortom, een business coach helpt jou om nog meer uit je onderneming en jezelf te halen. Maak jij al gebruik van een business coach? |