|
De prijzen stijgen inmiddels de pan uit, er is steeds meer vraag naar warme vloerisolatie Den Haag en mensen gaan druk op zoek naar zoveel mogelijk mogelijkheden om hun gasrekening wat omlaag te krijgen. Door de oorlog in Oekraïne is de gasprijs nog verder gestegen, nadat de grote stijging vorig jaar september begon. Veel mensen zijn per jaar honderden euro’s duurder uit voor het verbruik dat al jaren hetzelfde was en dit is voor mensen dan ook ontzettend frustrerend. Het is namelijk voor het gemiddelde huis lastig om helemaal geen gas te verbruiken of om dit zoveel mogelijk te beperken. Wel zijn er een aantal trucjes die je kunnen gaan helpen. Hoe hoog zet je de thermostaat?Het grootste onnodige gasverbruik ontstaat vaak doordat mensen eigenlijk niet weten op welke temperatuur zij de thermostaat het beste kunnen zetten. Veel mensen zetten deze op 18, denken dat er zo weinig verbruikt wordt en laten deze dan ook zo staan, zowel ‘s nachts als overdag. Anderen laten hem standaard hoger staan, omdat zij denken dat er dan niet elke keer weer opnieuw verwarmd hoeft te worden en dit zou volgens hen ook schelen in het gasverbruik. Echter kun je het beste wanneer jij niet wil dat de verwarming aan springt, deze op 13-15 graden zetten, dan verbruik je namelijk minimaal tot geen gas en heb je geen onnodige warmte die je alleen maar geld kost. Denk aan de douchetijdDaarnaast is het douchen een andere gasverbruiker. Dit is weliswaar niet de grootste zoals de verwarming, maar aan de douchetijd kun je het meeste doen. Zorg dat je niet al te lang onder de douche staat. Vind jij lang douchen of een volgelopen warm bad nou ontzettend belangrijk? Dan zou je eens kunnen overwegen om een zonneboiler aan te schaffen. Deze warmt water op zonder dat daar gas voor verbruikt hoeft te worden. Zo kun je met een minder schuldgevoel lekker lang douchen of badderen, maar werk je toch ook aan een vollere portemonnee. |
Veelgestelde vragen
Op welke temperatuur zet ik mijn thermostaat het beste?▼
Zet je thermostaat op 13-15 graden wanneer je niet wilt dat de verwarming aanspringt. Dit minimaliseert gasverbruik zonder onnodige warmte die geld kost.
Hoeveel gas bespaar ik door korter te douchen?▼
Douchen is een aanzienlijke gasverbruiker. Door je douchetijd te beperken kun je significant besparen op je gasrekening.
Wat is een zonneboiler en helpt dit tegen hoge gasrekeningen?▼
Een zonneboiler warmt water op zonder gasverbruik. Dit is ideaal als je graag lang doucht of baadt en toch je gasrekening wilt verlagen.
Waarom zijn de gasprijzen recent zo sterk gestegen?▼
Door de oorlog in Oekraïne is de gasprijs flink gestegen, bovenop de grote stijging die vorig jaar september begon. Veel huishoudens betalen nu honderden euro's meer per jaar.
Kan ik mijn gasverbruik volledig elimineren?▼
Voor het gemiddelde huis is het lastig om helemaal geen gas te verbruiken. Je kunt echter wel diverse maatregelen nemen om het verbruik aanzienlijk te beperken.