Social media wordt meer en meer “de” mainstream voor bedrijven. Om de markt te kunnen begrijpen moet je goed kunnen inspelen op de social media trends zodat je sneller kunt groeien. Maar hoe begin je hier juist aan? Schakel je een marketingbureau in en laat je je online marketing uitbesteden? Of doe ga je liever zelf op zoek naar de laatste trends en wil je kosten besparen. Hieronder beschrijven we kort even hoe jij als zelfstandige of bedrijf kunt inspelen op de laatste social media trends. Social media campagneJe zult waarschijnlijk een marketingstrategie nodig hebben om je campagne te willen uitwerken. Bij het volgen van een sociale trend is het zeer belangrijk dat je je bewust bent van de fase waarin de trend zich bevindt. Als je hoofd nu al zeer doet omdat je misschien denkt dat dit teveel wordt kan je alvast een marketingbureau of een social media agency inschakelen. Die weten precies wat ze doen en hebben al jarenlange ervaring met het spotten van social media trends. Weet je niet waar eerst gekeken? Neem alvast een kijkje op deze website voor meer informatie. Het grootste deel van de online marketing strategie neemt de agency voor zijn rekening. Natuurlijk is het wel handig als je al op voorhand weet op welke trend je zou willen inspelen. Online marketing strategieBij het zoeken van een social media trend komt er enorm veel bij kijken. Je hoeft niet per se een doorgewinterde marketeer zijn om goede resultaten te kunnen boeken. Eén van de grootste struikelblokken is dat je niet echt weet waar je doelpubliek precies zit. Je kan dan wel een trend gevonden hebben maar als je doelgroep daar niet aanwezig is heeft het weinig zin. Dus denk goed na, waar zit je doelgroep? Op welke social media kanalen zijn ze het meest actief? Veel informatie zal je het op internet vinden, andere informatie zal je zelf moeten gaan zoeken of gewoon eens vragen aan je omgeving. Nadat je te weten bent gekomen waar je doelgroep zit is het van belang om de juiste tools te gebruiken. Er zijn enorm veel websites die gratis hun databases ter beschikking stellen om aan een marktonderzoek te doen. Gebruik zeker Google Trends om je online marketing strategie uit te werken.Google Trends kan je gebruiken om te zien naar wat mensen op zoek zijn en in welk werelddeel ze zich bevinden. Als je eerder nationaal werkt zal deze functie natuurlijk niet zo handig zijn. Maar ook per land kan je zien op Google Trends, wat populair is en hoeveel mensen er maandelijks naar zoeken. Online marketing uitbestedenWil je liever je online marketing uitbesteden? Of zelf aan de slag gaan? Het kan allebei. Stap je naar een marketingbureau dan zullen de kosten afhangen van welk budget je ter beschikking hebt en hoe groot je social media campagne zal zijn. Bij het zelfstandig opzoeken van informatie raden wij je sowieso aan om al eens rond te kijken op je eigen sociale media en te zien wat populair is. Misschien zijn er bepaalde thema’s of dingen die steeds terugkomen op verschillende kanalen. Als je een trend spot kan je 2 dingen doen. Enerzijds kan je onmiddellijk op de trend springen en mee surfen op het succes ervan. Anderzijds kan je wachten tot de volgende trend, en de eerste zijn die ermee begint of je toch opstellen als pionier. Nogmaals, start vandaag nog met het onderzoeken van eventuele trends, hoe sneller je erop zit hoe beter. |
https://cherry-marketing.nl/ |