Adviesportaal
Image default
Auto’s en Motoren

Stichting Emission Claim Assisteert Bezitters van Sjoemeldiesels

Dankzij de Stichting Emission Claim (https://emissionclaim.nl/) kunnen dieselrijders in Nederland nu mogelijk aanspraak maken op een schadevergoeding tot € 10.000. Deze Stichting werkt ten behoeve van Nederlanders die tussen 2009 en 2019 eigenaar waren van dieselauto’s van bepaalde merken en die benadeeld zijn door de zogenaamde ‘sjoemelsoftware’. Deze software leidt ertoe dat dieselauto’s in werkelijkheid meer uitstoten dan officieel is geregistreerd.

Dieselgate, zoals het schandaal rond de sjoemelsoftware wordt genoemd, heeft een merkbare invloed gehad op het aangezicht van de automarkt. Autofabrikanten hebben testgegevens gemanipuleerd om te voldoen aan de emissieregels, terwijl hun auto’s in feite veel meer schadelijke stoffen uitstoten. Deze manipulatie heeft de waarde van dieselauto’s doen dalen en kopers verleid tot het betalen van een onrechtvaardige hogere prijs. De Stichting Emission Claim zet zich in om deze kopers een vergoeding te verschaffen ter hoogte van 20% van de aankoopwaarde van hun auto.

Om in aanmerking te komen voor deze vergoeding, moeten kopers voldoen aan bepaalde voorwaarden. De in kwestie dieselauto moet gefabriceerd zijn tussen september 2009 en september 2019, en het moet gaan om specifieke merken zoals Dieselclaim Renault, Mercedes en Stellantis (Peugeot, Opel, Citroën, DS). Uit onderzoek door de Stichting Emission Claim is gebleken dat deze merken de software van hun auto’s hebben aangepast om aan de emissienormen te voldoen, terwijl de voertuigen in werkelijkheid buitensporige en illegale hoeveelheden stikstof uitstoten.

De gevolgen van dit bedrog reiken verder dan alleen financiële schade. De toename van de uitstoot van stikstofoxide door dieselauto’s heeft ook geleid tot milieuschade en mogelijke risico’s voor de volksgezondheid. Bovendien is het vertrouwen in de automerken ernstig ondermijnd.

Als non-profitorganisatie heeft de Stichting Emission Claim de doelstelling om de slachtoffers van de sjoemelsoftware-fraude te ondersteunen bij het claimen van een schadevergoeding. Ze willen de autofabrikanten, die hun klanten hebben gedupeerd en het milieu hebben beschadigd, ter verantwoording roepen.