Het voelt een beetje dubbel. Je wilt iemand iets geven maar gaat het dan eerst wel inpakken. Je moet dan inpakpapier kopen en de gift daarmee omhullen. En dat in het besef dat meteen na overhandiging van het cadeau, de verkrijger die zorgvuldig aangebrachte verpakking kapotscheurt, klaar voor de prullenmand. En toch blijven mensen cadeautjes inpakken. De cadeaupapierhandel is met een jaarlijkse omzet van zo’n twee miljard euro daar het belangrijkste bewijs van. De belangrijkste reden waarom we met z’n allen blijven inpakken, is dat een geschenk niet compleet is zonder mooie verpakking.
Een tijd voordat er papier wasDe Chinezen wisten twintig eeuwen terug al van de waarde van het inpakken. Nog voordat het papier was uitgevonden, verpakten de Chinezen hun cadeautjes al in bamboebladeren. Van die bladeren werden een soort enveloppes gemaakt. Niet alleen families gaven geschenken op deze manier verpakt. Ook de Chinese overheid deelde geschenken aan haar beambten uit in een verpakking van bamboemateriaal. Totdat in China het papier werd uitgevonden.
Inpakpapier kopen om de feestelijkheid te verhogenHoewel de Chinezen het geheim van het papier maken lang wisten te bewaren, kregen in de middeleeuwen uiteindelijk ook de Europeanen lucht van de papierfabricage. Dat mondde in het latere Victoriaanse Engeland uit in een grote papierindustrie. De Victoriaanse elite gaf graag cadeautjes en wilde die ook fraai verpakken. Er ontstond een markt voor vrolijk bedrukt papier. In het begin waren het vooral sierlijk bedrukte enveloppen die ook aan de binnenzijde werden bedrukt. Een van de belangrijkste inpakpapierleveranciers werd Hallmark. Ook deze begon als vervaardiger van enveloppen maar stapte al snel ook over op rollen feestelijk inpakpapier.
Inpakpapier kopen doe je om diverse redenenEen cadeautje pak je dus eigenlijk niet in om de gift tijdens transport te beschermen. Er zijn veel redenen te bedenken waarom je het dan wel doet. Hieronder een korte opsomming van de mogelijke functies van inpakpapier kopen:
• Decoratie – een mooie verpakking geeft ook meer glans aan het cadeau • Aandacht – je geeft door te verpakken aan dat je er moeite voor over hebt • Feestelijkheid – uitpakken hoort bij cadeaus en verhoogt de feestelijkheid van het geven • Trucage – je zet de verkrijger op het verkeerde been (voetbal als kubus verpakken) • Traditie – een verkrijger verwacht dat een geschenk netjes is verpakt • Versterking van een feestmoment – denk aan Sinterklaas- of kerstpapier • Spanning toevoegen – eerst weet je dat je iets krijgt, maar door uit te pakken weet je pas wat je krijgt
Wat er allemaal komt kijken bij goed inpakkenEen goede ondernemer zorgt ervoor dat hij tijdig inpakpapier kopen gaat. Maar hij of zij weet ook bijbehorende zaken voldoende in te slaan. Denk hierbij niet alleen aan plakband maar vooral aan andere inpak accessoires zoals cadeaulinten en strikken, labels en etiketten of stickers. De strikken zijn handig als je zelf niet in de weer wilt om linten te gaan krullen en knopen. Gebruik je veel inpakpapier, bestel die dan met je eigen logo en/of slogan. Zo krijgen feestelijk verpakte producten nog meer waarde. En ben jij goed bezig met je branding.
|
Inpakpapier kopen – geef je producten er extra cachet mee
