De geschiedenis van telemarketing

Persoonlijk contact is fijn, daar is iedereen het mee eens. Marketing heeft in de twintigste en eenentwintigste eeuw een enorme ontwikkeling doorgemaakt. In dit artikel bespreken we wat dit met de meer traditionele rol van marketing doet, namelijk de telemarketing. Nieuwsgierig geworden naar waarom deze manier van klantbenadering toch nog steeds actueel kan zijn? Lees dan gauw verder. 

 

Wie heb ik aan de lijn? 

Een nieuwe technische ontwikkeling brengt bijna altijd slimme ondernemers met zich mee. Dat gold ook voor de telefoon. Toen een Berlijnse banketbakker bedacht om zijn versgebakken producten via de telefoon te verkopen aan zijn klantenkring, werd de telemarketing geboren. 

 

In de jaren tachtig, toen steeds meer mensen een huistelefoon hadden, maakte de telemarketing een enorme groei door. Ook hier werd handig mee omgegaan. Bedrijven ontdekten al gauw dat persoonlijk contact met klanten goed werkte en vonden manieren om dit uit te besteden. Zo ontstonden er ook telemarketingbedrijven die maar wat graag de telefoon in handen namen om voor andere bedrijven aan de slag te gaan. 

 

Nieuwe regels 

Sinds 1 juli 2021 gelden er andere regels voor ondernemers en telemarketing. De veranderende regels in de telecommunicatie maken het moeilijker om klanten te benaderen en ontstond omdat het aantal klachten van ongewenste verkooptelefoontjes in een rap tempo toenam. Dit is, zeker met de komst van mobieltjes, natuurlijk niet zo gek.

 

Vroeger werd met een opt-outsysteem gewerkt. Dit hield grofweg in dat een (potentiële) klant vrijwel altijd in een bellijst opgenomen kon worden. Tegenwoordig is dit systeem veranderd en moeten klanten toestemming geven om gebeld te worden. Dit vereist een andere tactiek, maar er zijn nog steeds mensen die behoefte hebben aan persoonlijk contact. Professionals kunnen precies uitleggen hoe je je het best aan de regels kunt houden en de band met klanten toch kunt versterken. 

 

Help is on the way 

Met het veranderen van de regels is het handig om hulp te zoeken bij het vinden van een passende telemarketing strategie. Telemarketing uitbesteden is gelukkig gewoon toegestaan en makkelijk dan ooit. Zo weet je zeker dat je je aan telemarketingregels houdt en je doelgroep niet ongewenst benaderd wordt. Dat is voor iedereen wel zo fijn.

https://www.convins.eu/

Tags:

Gerelateerde berichten die u wellicht interesseren

Hoe voorkom je een accubrand?

  Accu’s zijn ontzettend handig en worden steeds meer gebruikt in ons dagelijks leven. Ze worden gebruikt in smartphones, maar ...

Koude avonden? Zo zorg je voor warmte en comfort zonder hoge energiekosten

De dagen worden korter, de temperaturen dalen en voor je het weet, breng je je avonden het liefst onder een ...

Duurzaam tuinieren voor beginners

Duurzaam tuinieren is meer dan een trend; het is een levensstijl die de gezondheid van onze planeet en onszelf bevordert. ...

Een gids voor beginners in sportvoeding

  Sportvoeding speelt een cruciale rol in het ondersteunen van sportprestaties en herstel. Voor beginners kan het echter een uitdaging ...

Onderdelen van een succesvolle theatervoorstelling

Een theatervoorstelling is een complexe kunstvorm die verschillende elementen samenbrengt om een meeslepende ervaring voor het publiek te creëren. Van ...

De evolutie en toekomst van flexibele werkplekken

  In de afgelopen decennia hebben we een opmerkelijke verschuiving gezien in de manier waarop we werken. De traditionele negen-tot-vijf ...

Waarom een schone omgeving belangrijk is

In onze hectische moderne wereld, waarin we constant reizen en verantwoordelijkheden dragen, wordt het belang van een schone omgeving vaak ...

De beste technieken voor veiligheid op de weg voor vrachtwagenchauffeurs

Vrachtwagenchauffeurs spelen een cruciale rol in onze economie door goederen efficiënt en veilig te vervoeren. Echter, het besturen van een ...

Het geheim van NFC visitekaartjes: de toekomst van netwerken

In een wereld die steeds meer digitaliseert, blijven traditionele visitekaartjes een vast onderdeel van zakelijke netwerken. Maar wat als er ...

Zeven geboden voor een duurzaam leven

In een wereld waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is het essentieel om bewuste keuzes te maken die bijdragen aan een ...

Vijf essentiële stappen voor het creëren van een meditatieve ruimte die snel vergeten worden

Het creëren van een meditatieve ruimte in je huis kan een krachtige manier zijn om rust en sereniteit in je ...

Het geheim achter een onvergetelijk evenement

Het organiseren van een evenement kan een uitdagende taak zijn, of het nu gaat om een intieme bruiloft, een grootschalig ...

5 Redenen waarom een Seiko horloge een tijdloze investering is

Een goed horloge is meer dan alleen een hulpmiddel om de tijd bij te houden. Het is een statement, een ...

Het belang van een goed werkende airconditioning

In een wereld waarin comfort en klimaatbeheersing steeds belangrijker worden, is een goed functionerende airconditioning niet meer weg te denken. ...

De blauwdruk voor efficiënte bedrijfsvoering

In de moderne zakenwereld is efficiëntie niet langer een luxe, maar een noodzaak. Bedrijven worden geconfronteerd met steeds complexere processen ...

Wat zijn de beste manieren om je huis te beveiligen?

  Het beveiligen van je huis is een van de belangrijkste stappen die je kunt nemen om je gezin en ...