Stilstand is achteruitgang. Die uitspraak heb je vast wel eerder gehoord. Veel ondernemers beseffen echter niet dat dit zeker het geval is bij het runnen van een bedrijf. Zelfs als alles lekker lijkt te lopen, liggen problemen soms juist op de loer. Het gevaar van een goedlopend bedrijf is namelijk dat je het gevoel krijgt er ‘te zijn’. Er hoeft weinig te gebeuren. Je bent tevreden waar je nu staat. Een fijn gevoel, maar dit kan er tegelijkertijd voor zorgen dat je weinig werkt aan verbeteringen en dat hierdoor mogelijke pijnpunten binnen het bedrijf minder snel opvallen en opgelost worden. Dit kan op de lange termijn enorme gevolgen hebben. Daarom is het ontzettend belangrijk om als ondernemer te blijven innoveren. Dat is de enige manier om het hoofd boven water te houden in de zakenwereld. Bovendien heeft innoveren nog meer voordelen. In dit artikel zetten we de belangrijkste op een rij en benadrukken we nogmaals hoe belangrijk het blijft om te verbeteren en te optimaliseren. Er is altijd ruimte voor verbeteringWees je ervan bewust dat er altijd ruimte is voor verbetering. Soms valt het niet meer op, omdat je dagelijks te dicht op de bedrijfsprocessen staat. Daarom is het goed om regelmatig even afstand te nemen en volgens een goede methodiek te werken om mogelijke problemen spoedig op te sporen én op te lossen. Wist je dat hier zelfs trainingen voor bestaan? Denk bijvoorbeeld aan een yellow belt training. Deze rust volledig op de basisbeginselen van Lean Six Sigma en heeft al bij heel wat bedrijven wereldwijd voor flinke successen gezorgd. Door het optimaliseren van de bedrijfsprocessen, zorg je ervoor dat het bedrijf verder kan groeien en problemen sneller aan het licht komen en weer opgelost zullen worden. Innoveren wordt zo makkelijker dan ooit tevoren. Werk aan het onderscheidend vermogen van jouw bedrijfHet is niet altijd gemakkelijk om het hoofd boven water te houden als de concurrentiestrijd zo groot is. Daarom is het belangrijk om aan het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf te werken. Dit kan op verschillende manieren. Ten eerste kan er gekeken worden naar de prijsstrijd tussen jou en je grootste concurrenten. Door slim te onderhandelen met leveranciers kan je wellicht materialen en/of producten goedkoper inkopen, waardoor het aantrekkelijker is om met jouw bedrijf in zee te gaan. Toch is concurreren op basis van prijs niet altijd mogelijk. Daarom moet er ook gekeken worden naar andere manieren om je te onderscheiden. Door een zogenaamde SWOT-analyse uit te voeren bijvoorbeeld. Hierbij leg je alle sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van het bedrijf bloot en werk je aan oplossingen. Je kunt ook kijken naar de wijze waarop er binnen het bedrijf wordt samengewerkt en het aanbieden van cursussen om dit soepeler te laten verlopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een agile scrum training. Hierbij is aandacht voor een betere samenwerking, maar ook het verbeteren van bedrijfsprocessen om zo het eindproduct voor de klant te optimaliseren. Betere kwaliteit levert jou ook een betere positie binnen de concurrentiestrijd op.
|