Verhalen vertellen doen mensen al sinds de oudheid. Maar communicatie gaat tegenwoordig steeds sneller en we krijgen steeds meer prikkels te verwerken. Dus hoe maak je nog echt indruk tijdens het vertellen van een verhaal? Volgens videoproductie Groningen gebeurt dat vooral door video en fotografie toe te passen. We leggen je graag uit hoe dat precies zit. Foto’s verbindenDe reden dat we graag verhalen aanhoren, is omdat ze tot onze verbeelding spreken. We ervaren er emoties door en die kunnen zorgen voor verbinding. Verbinding met het verhaal, met degene die het vertelt of met het onderwerp/merk/bedrijf waar het verhaal over gaat. Door het toevoegen van foto’s krijg je daar nog meer beeld bij. Letterlijk. En daardoor zorgen foto’s voor verbinding. Video voegt diepte toeIets wat men bij www.diepzeekonijn.nl heel goed begrijpt – en gelukkig speelt dit binnen steeds meer (media)bedrijven een grote rol – is dat video diepte toevoegt aan verhalen. Een foto zegt al veel, maar een video neemt je echt mee in het verhaal. Er wordt niet alleen beeld, maar ook geluid, beweging en perspectief gebruikt om een verhaal over te brengen. En dat is heel krachtig. Vooral wanneer speciale technieken toegepast worden, zoals slow-motion of een close-up, kan je extra diepte toevoegen aan een verhaal. Zo maak jij impact met je verhaalWil jij een verhaal vertellen dat mensen bijblijft? Dan zijn fotografie en videografie onmisbare factoren. Denk ook aan de juiste belichting, het gebruik van kleuren en bepaalde composities of kaderingen toepassen om belangrijke elementen uit je verhaal meer nadruk te geven. Tel daar beweging bij op en interessante overgangen tussen verschillende beelden en je houdt de kijker in je greep. Overdrijf nietNatuurlijk kun je ook verschillende geluiden/special-effects toevoegen om indruk te maken en is het mogelijk om muziek onder je video te zetten. Dat kan in sommige gevallen heel nuttig zijn en echt waarde toevoegen. Onthoud wel dat soms ook geldt: less is more. Overdrijf dus niet in de effecten die je toepast op je videoverhaal. Soms bevatten video’s namelijk zoveel prikkels, dat de ontvanger niet eens meer weet waar hij of zij moet kijken. Misschien heb je dat zelf ook weleens ervaren. Dan raakt de boodschap van het verhaal bedolven onder al die effecten – en dat is zonde, want dan sla je de plank dus volledig mis. Heb jij nog hulp nodig bij het maken van beeldmateriaal? Vraag dan eens advies bij een professioneel productiebureau!
|