Wanneer is spoor 2 re-integratie van toepassing?Spoor 2 re-integratie is van toepassing op werknemers die wegens ziekte of arbeidsongeschiktheid langdurig niet kunnen werken. Deze medewerkers worden dan via een spoor 2 traject begeleid naar ander passend werk. Het doel is om de werknemer weer duurzaam aan het werk te krijgen. Het spoor 2 re-integratietraject wordt in ieder geval opgestart als de werknemer 1 jaar na de eerste ziektedag nog niet is hersteld. De werkgever en bedrijfsarts beoordelen ook of de werknemer in staat is om ander, passend werk binnen het bedrijf te verrichten. Wanneer na 1 jaar terugkeer in eigen of ander werk bij de werkgever nog niet zeker is moet spoor 2 re-integratie verplicht opgestart worden. Het is belangrijk dat de werknemer actief meewerkt aan het re-integratietraject. Als de werknemer zonder geldige reden niet meewerkt, kan dit in de toekomst gevolgen hebben voor het recht op een uitkering. Ook is de werkgever dan gerechtigd om gedurende het dienstverband het loon op te schorten. Dit noemen we een loonsanctie. Transitievergoeding bij uitdiensttredingWerknemers hebben in veel gevallen recht op een transitievergoeding bij ontslag of bedrijfsbeëindiging. De transitievergoeding is een vergoeding die de werkgever moet betalen ter compensatie van het verlies van de baan. Het recht op een transitievergoeding is er ook wanneer een zieke werknemer na 2 jaar ziek te zijn geweest bij zijn werkgever uit dienst treedt.
De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de duur van het dienstverband en het salaris van de werknemer. Over het algemeen is de vergoeding gelijk aan een maandsalaris per dienstjaar. Er zijn enkele uitzonderingen waarbij geen recht op transitievergoeding bestaat, bijvoorbeeld bij ontslag wegens een dringende reden of bij pensioen. Ook bij wederzijds goedvinden kan de transitievergoeding soms lager zijn. Het is belangrijk dat werknemers zich goed laten informeren over hun rechten op een transitievergoeding voordat ze uit dienst treden. |
Veelgestelde vragen
Wanneer wordt spoor 2 re-integratie verplicht opgestart?▼
Spoor 2 re-integratie wordt verplicht opgestart wanneer een werknemer 1 jaar na de eerste ziektedag nog niet is hersteld en terugkeer in eigen of ander werk bij de werkgever onzeker is.
Wat gebeurt er als ik niet meewerk aan het spoor 2 re-integratietraject?▼
Als u zonder geldige reden niet meewerkt, kan dit gevolgen hebben voor uw recht op een uitkering. De werkgever mag ook gedurende het dienstverband een loonsanctie toepassen door het loon op te schorten.
Heb ik recht op transitievergoeding bij spoor 2 re-integratie?▼
Ja, werknemers hebben gewoon recht op transitievergoeding bij spoor 2 re-integratie, zowel bij ontslag als bedrijfsbeëindiging.
Hoe wordt de hoogte van de transitievergoeding berekend?▼
De hoogte is afhankelijk van de duur van het dienstverband en het salaris. Over het algemeen is de vergoeding gelijk aan een maandsalaris per dienstjaar.
In welke gevallen heb ik geen recht op transitievergoeding?▼
U heeft geen recht op transitievergoeding bij ontslag wegens dringende reden, bij pensioen, of soms bij ontslag in onderlinge overeenstemming.
