Adviesportaal
Image default
Zakelijke dienstverlening

De meest gemaakte verzendfouten die je als webshop kan voorkomen bij zakelijk pakket versturen

De logistiek van een webwinkel is een lastig proces. Je herkent het vast; je bent super blij met de door de klant bestelde producten, maar je kijkt op tegen het verzenden ervan. Maar je weet ook dat je de orders niet kunt afronden zonder afgeleverde zendingen. Bij het zakelijk pakket versturen heb je als webshopeigenaar met veel zaken rekening te houden. Je wilt immers dat de pakketten in goede staat bezorgd worden bij je klanten. Wanneer je door een simpele fout pakketten moet herzenden kan deze fout je duur komen te staan. Daarom help ik je graag door een aantal veelgemaakte fouten met je te bespreken. Zo hoeven ze jou nooit meer te overkomen.

Lastig hé, al die keuzes maken?

Het zakelijk pakket versturen draait vooral om het maken van keuzes. Veel webwinkeliers vragen zich dan ook het volgende af:

  • Verzendkosten door berekenen, moet dat? Zo ja, hoe?
  • Met welke vervoerder kan ik mijn pakketten verzenden?
  • Hoe kies ik de bezorgopties die bij mijn klant passen?
  • Wat zijn de verzendopties die het best aansluiten op mijn producten?
  • Hoe communiceer ik mijn verzendstrategie naar mijn klant?

Het antwoord op deze vragen en de keuzes die je hierin maakt zijn zo van belang dat ze jouw webwinkel kunnen maken of breken.

Een incorrecte voorraad

Vaak worden onlineconsumenten pas op de checkout van de webshop verrast met de mededeling dat het gewenste product tóch niet voorradig is. Veel mensen is dit een reden om de bestelling niet af te ronden. Ze plaatsen de bestelling dan wel ergens anders, ergens waar het product wel voorradig is. Dus zijn bepaalde producten niet meer leverbaal? Haal ze dan direct uit je webshop!

De kans dat je klanten verlies op het moment dat je voorraad niet op orde is, is erg groot. Producten die erg gewild zijn moeten gewoon altijd voorradig zijn. Vaak wordt de voorraad automatisch bijgewerkt. Gelukkig maar, want ik ben me ervan bewust dat voorraad geld kost en dat het vaak lastig in te schatten is hoeveel je dient in te kopen. Met name wanneer je geen warehouse managementsysteem in huis hebt. Daarom een tip:

‘Houd bij het inkopen van voorraad altijd rekening met trends.’

Veel webshops werken tegenwoordig zelfs zonder voorraad. Nu hoor ik je denken: ‘Hoe kan dat?’. Nou, heel simpel. Dit kan met dropshipping: een methode waarbij de producent, groothandel of leverancier de producten direct bij jouw klanten aflevert. Zo heb je zelf geen voorraad en dat betekent minder zorgen.

Niet volgens de eisen labelen & verpakken van zakelijke pakketten

Producten die je verzendt dienen op de juiste manier verpakt én gelabeld zijn. Gebeurt dit niet? Dan kan het zijn dat het pakketje niet op de juiste bestemming terecht komt. Elke vervoerder heeft zijn eigen eisen van hoe producten verpakt mogen zijn. Check altijd zorgvuldig per vervoerder waar je mee verzendt wat de voorwaarden zijn, dit geld zelfs voor de binnenverpakking. Het kan zo maar zijn dat je een toeslag moet betalen wanneer dit niet op orde is. Ook het verzendlabel is bij de verzending van groot belang. Zo moet het de juiste informatie bevatten en hij moet scanbaar zijn. Ook de eisen voor het plakken van de labels kunnen per vervoerder verschillen. Zo kan een eis bijvoorbeeld zijn dat het label op de langste zijde van het pakket geplakt moet zijn. Klopt dit niet, dan kan het zomaar zijn dat je het pakket opnieuw moet versturen. En dat is nou niet echt handig nu net deze klant gekozen heeft voor de bezorgoptie same day delivery. Dan wordt het al snel de volgende dag levering en dat is natuurlijk zonde, want dan kun je wachten op boze klanten.

Bij internationale zendingen heb je een douaneformulier nodig. Deze dient correct en volledig ingevuld te zijn en moet worden bijgevoegd aan de zending. Pakketten kunnen vertraging oplopen wanneer formulieren niet volledig ingevuld zijn of zelfs het ontbreken. Ook kun je te maken krijgen met naheffingen als blijkt dat de invoerrechten niet betaald zijn. Controleer wederom per vervoerder wat de eisen zijn.

Goederen verzenden zonder verzekering

Verstuur je vaak zendingen met een waardevolle inhoud? Verzend dan zakelijke pakketten nog dezelfde dag verzekerd of kies voor een same day delivery met handtekening. Hiermee is de inhoud van je pakket verzekerd bij schade of vermissing. Het is namelijk bij veel vervoerders niet standaard dat pakketten verzekerd bezorgd worden. Wanneer een pakket kwijt wordt geraakt of wordt beschadigd, dan moet jij opdraaien voor de kosten. Zelfs wanneer je een melding bij de vervoerder maakt is de kans erg nihil dat jij de kosten op hen kunt verhalen. Maar let op: bij sommige vervoerders zijn verzendopties standaard verzekerd tot een bepaald bedrag. Controleer dus bij iedere zending of de verzendoptie past bij het pakket. En wist je dat jij als webshop voor de zending verantwoordelijk blijft, tot dat de ontvanger het pakket heeft ontvangen? Jij blijft als webshopeigenaar verantwoordelijk tot jouw klant het product in zijn of haar bezit heeft, zelfs als de buurman van de ontvanger het pakket aanneemt.

Extra toeslagen dankzij verkeerde verzendoptie

Iedere vervoerder heeft zijn eigen verzendopties met eigen richtlijnen en prijzen. Een veelgemaakte fout is dan ook dat er veelal voor de goedkoopste verzendoptie gekozen wordt. Met eventuele toeslagen wordt dan geen rekening gehouden. Komt het pakket bij de ene vervoerder over de richtlijnen, kijk dan eens naar de mogelijkheden bij een andere vervoerder. Maar houd naast de verzendopties ook rekening met de bezorgopties, welke toeslagen betaal je voor volgende dag levering of welke voor ‘same day delivery’?

Overschrijding van het volumegewicht

Zoals ik hierboven al heb aangegeven dien je altijd rekening te houden met de afmetingen van het pakket. Om het makkelijker te maken heb ik de volgende formule voor het berekenen van volumegewicht: Lengte x Breedte x Hooge = Volume – Gewicht in kg. Let dus altijd goed op want bij enkele vervoerders liggen toeslagprijzen voor verkeerd volume hoger dan bij anderen. Check daarom altijd per vervoerder de regels en voorwaarden.

Niet volgens de regels verzenden van gevaarlijke goederen

Voor gevaarlijk stoffen: stoffen die brandgevaarlijk, giftig of slecht voor het milieu zijn zoals verfsoorten, elektronische apparatuur of lithiumbatterijen gelden er strengere regels. Bij het verzenden van gevaarlijke goederen moet je een Material Safety Data Sheet (MSDS) ter informatie voor de vervoerder invullen. Zo kan de vervoerder vaststellen of de zending wel of geen ‘gevaarlijk goed’ betreft. De MSDS of veiligheidsinformatieblad is een document waarin de gevaren van een gevaarlijke stof of mengsel en de adviezen voor het veilig ermee werken omschreven staan.

Wanneer je zakelijk pakket via luchtvracht verzendt, dan gelden overigens nog strengere eisen. Zekerweten of de goederen die jij wilt verzenden op de lijst van gevaarlijke goederen staan? Neem dan contact op met de vervoerder waarmee je de goederen verzendt.

Geen rekening gehouden met retourkosten

De logistiek van een webwinkel is meer dan alleen het verzenden van pakketjes naar jouw klant. Want klanten die ontevreden zijn over de ontvangen producten hebben het recht om de producten te retourneren. Dit is het herroepingsrecht. Wist je dat je naast het aankoopbedrag ook de verzendkosten dient te vergoeden? Houd jij je als webshopeigenaar niet aan dit herroepingsrecht dan kun je een boete verwachten. Dit is één van de redenen waarom webshops niet zonder goede en betrouwbare retouroplossingen kunnen. Wist je trouwens dat goede retouroplossingen de drempel voor klanten verlagen om in jouw webshop te bestellen. En wist je dat de kans op retouren daalt wanneer je een langere periode voor retouren hanteert?

Dunne marges door gratis verzending

Onderzoek toont aan dat het aanbieden van ‘gratis verzenden’ bezorgoptie een doorslaggevende factor is in het plaatsen van bestellingen. Maar ‘gratis verzending’ is voor veel webwinkels één van de grootste kostenposten. Het aanbieden ervan voelt als het wegsnoepen van eigen marge. Maak ook voor de consumenten voelt het vaak als bedrog. Want om gratis verzending te kunnen aanbieden, worden in veel gevallen worden namelijk de verkoopprijzen van producten verhoogd. Maar gezien het onderzoek is het aanbieden van gratis verzending een must voor vrijwel iedere webshop.

Ik kan mij voorstellen dat wanneer je de verkoopprijzen niet verhoogt er slechts dunne marges op de producten overblijven. Je draait al snel verlies wanneer er iets misgaat. Denk daarom dus heel goed na over welke producten je wel of niet gratis verzendt; bij duurdere producten of lichte producten kun je eenvoudiger gratis verzenden aanbieden, bij andere producten kun je overwegen om werken met een gratis verzenddrempel. Een gratis verzenddrempel kan, als je de strategie goed toepast, voor een omzetverhoging zorgen. Hierbij draait het allemaal om het bepalen van het juiste verzendbedrag. Een formule om de juiste verzenddrempel te kunnen bepalen is: Gemiddeld orderbedrag + (Standaard verzendkosten x 3) = Gratis verzenddrempel.

Slechte en onduidelijke communicatie

Wist je dat een groot aantal van de onlineconsumenten zijn of haar bestelling niet afrondt op het moment dat de prijs van de verzending te laat in het aankoopproces weergegeven wordt? Daarom is het overzichtelijk maken van de verzendmogelijkheden in jouw webshop én tijdens de webshop-checkout sterk aan te raden. Vergeet niet dat online consumenten steeds meer van webshops eisen, zo willen ze in één oogopslag alle voordelen van een bestelling kunnen zien. Deel daarom op jouw productpagina’s zoveel mogelijk de pluspunten van jouw webshoplogistiek, denk bijvoorbeeld aan:

  • De voorraad van het product
  • De prijs van verzending
  • Mogelijkheden tot retour
  • De levertijd: bijvoorbeeld de volgende dag levering
  • De cutoff tijd: bijvoorbeeld vóór 12 uur besteld = vandaag in huis

Ook hierbij is het van belang dat jouw klanten zo veel mogelijk op de hoogte gehouden worden van de status van hun pakket. Gaat er iets niet helemaal volgens plan? Communiceer dit dan proactief, zo kun je mogelijk negatieve reviews voorkomen.

Een extraatje: tips over zakelijk pakket versturen

Consumenten kijken steeds kritischer naar de verzendkosten, daarom is het goed om eens na te gaan pakketten goedkoop verzenden kunnen worden. Een expert op het gebied van pakketzendingen genaamd Dave Corporaal van Crazylabels, geeft de vier tips om goedkoop pakketten te verzenden.

  1. Vergelijk verschillende pakketvervoerders met elkaar.
  2. Ga voor het juiste verpakkingsmateriaal.
  3. Zorg voor handige verzendlabels.
  4. Kies voor samenwerking op langere termijn: klantbinding.
https://delivery.yeshugo.com/zakelijk/

Gerelateerde artikelen

Gemakkelijk een private label opzetten met professionele hulp

Een uniek groepsverblijf midden in de natuur van Noord-Brabant

Maak je eigen video!