Afvallen met het sportdieet of soepdieet

Adviesportal

In dit artikel lees je meer over afvallen en het sportdieet. Hoe gaat dit samen? Ontdek het hier!

Sportdieet en afvallen

Een goed dieet wat je kunt volgen in combinatie met hardlopen (of sporten in het algemeen) is het sportdieet. Dit sportdieet is, zoals de naam al aangeeft, bedacht om in combinatie met een sport zoals hardlopen te gebruiken. Daarom vinden wij dit dieet bij uitstek geschikt om te volgen als hardloper en vertellen we je graag meer over dit dieet.

Wat is het sportdieet?

Bij het steeds populairder wordende sportdieet ligt de nadruk op het gebruiken van sportvoeding. Sportvoeding ook wel voedingssupplementen genoemd helpen sporters om beter en sneller te herstellen van een training en om prestaties van een volgende training te verbeteren. Belangrijk voor sporters is dat zei niet alleen afvallen maar ook genoeg voeding binnen krijgen om een training vol te kunnen houden. Een combinatie van aan de ene kant weinig eten en een dieet volgen en aan de andere kant genoeg voedingsstoffen binnen krijgen kan eigenlijk alleen met behulp van het sportdieet en dus met behulp van sportvoeding in balans zijn.

Het sportdieet schema

Ten eerste is het noodzakelijk om de kern van een sportdieet te begrijpen. Je hebt ten eerste dus sportvoeding nodig, maar niet minder belangrijk is dat je het aantal maaltijden per dag flink moet verhogen. Het aantal maaltijden zal per dag rond de 6 liggen. Dit is om de opname van de sportvoeding te optimaliseren door de stofwisseling te versnellen. Een snellere stofwisseling betekent dat e meer calorieën verbrand ook al sport je niet! Belangrijk is om dagelijks sportvoeding te gebruiken en ook zeker 3 keer per week te sporten, doe je dit niet dan verspil je als het ware je sportvoeding want deze wordt dan niet gebruikt door je lichaam. Twee soorten sportvoeding welke we aanraden zijn eiwitten en lichaamseigen creatine. Meer weten over eiwit dieet recepten?

Sportdieet en voeding

Wat voor soort voeding komt kijken bij het sportdieet? Er zijn verschillende sportdiëten in omloop maar een ding hebben ze gemeen en dat is namelijk dat op het menu altijd wel vis staat. Vis is eiwitrijk en snel te verteren door je lichaam, ook kip is veelgebruikt bij het sportdieet. Suikers daarentegen zijn uit den boze, dus ook geen suiker bij de thee of koffie. Om zeker te zijn van voldoende eiwitten voor goed herstel van een training is het dus aangeraden supplementen te gebruiken in bijvoorbeeld de vorm van eiwitten. Deze vullen het tekort van eiwitten aan wat niet binnenkomt van het dieet. Ook is het van belang om goed te drinken tijdens het sportdieet, dit betekent minstens 2 liter per dag voor vrouwen en voor mannen minstens 2,5 liter per dag, water en suikervrije dranken zijn hierbij aangeraden.

Soepdieet

Een niet al te bekent dieet is het soepdieet, ondanks dat de bekendheid van het soepdieet te wensen overlaat besteden we graag aandacht aan dit dieet. De werking van het soepdieet is namelijk simpel en tevens erg effectief en dat zien we natuurlijk graag in een dieet.

Hoe werkt het soepdieet?

De werking van het soepdieet is simpel. De soep die je eet tijdens het dieet is een speciale soep waardoor je sneller vet zal gaan verbranden. Tevens zitten er maar weinig calorieën in de soep waardoor je echt zoveel soep mag eten als je maar op kunt. Je lichaam kan soep snel verwerken en in soep zitten bijna geen ongezonde stoffen. Doordat je veel soep mag eten tijdens het soepdieet zal je niet snel honger hebben. Persoonlijk vult soep mijn maag erg snel waardoor dit dieet voor mij helemaal perfect is. Met het soepdieet kan je prima afvallen! Op het moment dat het soepdieet te zwaar wordt omdat je lichaam echt iets van vast eten nodig heeft kan je calorie arme voedingsstoffen consumeren zoals muesli met magere yoghurt. Tijdens dit dieet is het niet toegestaan alcohol te drinken (zoals tijdens de meeste diëten), ook is het niet toegestaan op brood te eten tijdens het soepdieet en suikerhoudende dranken zijn tevens verboden. In plaats daarvan kan je tijdens het soepdieet veel water drinken, ook is thee en koffie toegestaan en fruitsap is altijd goed tijdens een dieet.

Resultaten van het soepdieet?

Wat zijn de resultaten van het soepdieet? Als je het dieet goed opvolgt is het mogelijk om elke dag een halve kilo tot een kilo aan gewicht te verliezen. Dit betekent dus dat je bij een optimaal resultaat een kilo per dag, 7 kilo per week en bijna 15 kilo in twee weken zou kunnen afvallen. Meestal val je in een week soepdieet ongeveer 5 kilo af. Dit is voor een dieet van een week erg netjes te noemen en de resultaten van het soepdieet zijn dan ook prima.

Is afvallen met het soepdieet ongezond?

Het soepdieet kan zeker worden gerekend tot de familie van de crashdiëten. Sommige mensen rekenen elk crashdieet per definitie tot het rijtje ongezonde diëten. Ondanks dat er inderdaad nadelen kleven aan het volgen van een crashdieet zijn er ook voordelen en als je goed omgaat en luistert naar je eigen lichaam dan kan je het soepdieet prima volgen zonder dat het ongezond is.

Tip: Tijdens het soepdieet is het aangeraden fruit te eten, ook groente is toegestaan, omdat het een crashdieet is raden we aan het soepdieet niet langer dan 7 dagen te volgen, met minimaal een week tot de volgende dieet periode.

Hier heb je dus meer gelezen over verschillende dieetmogelijkheden. Paste er een bij jou? Voel je je geroepen een van deze mogelijkheden te proberen? Voor wetenschappelijke tips lees ook eens dit artikel over afvallen.

Heb je hulp nodig, zoals extra vitamines of shakes, dan is iHerb een goede mogelijkheid. Bij iHerb kun je goedkoop dingen bestellen uit Amerika en met de juiste tips kan het een stuk goedkoper zijn dan spullen uit Nederland. De douane kan er soms flink wat kosten op gooien maar dat hoeft niet per se. Dus met de juiste tips vermijd je dit.

Hopelijk had je wat aan dit artikel en deze tips! Veel leesplezier!