Bezoekersonderzoek nieuwe stijl

Je wilt als winkelier een heleboel weten van je klanten en bezoekers. Hoeveel mensen komen er bijvoorbeeld in je winkel en kopen daadwerkelijk wat? Hoe lang blijven bezoekers in je winkel? Komen ze ook nog eens terug? Er zijn dus een heleboel zaken waar je een antwoord op zou willen hebben.

Een manier om deze zaken te weten te komen is door de bezoekersaantallen daadwerkelijk te meten door iemand bij de ingang van de winkel te zetten met een passantenteller en ook eentje aan de uitgang die dan bekijkt hoeveel mensen er wat gekocht hebben. Het is dan een simpel rekensommetje om de conversie uit te rekenen.

Maar je wilt eigenlijk nog veel meer kunnen meten. Je wilt bijvoorbeeld weten of de goedkope ontbijtjes die je hebt ingezet om meer klanten te lokken ook hun vruchten afwerpen. Komen de bezoekers slechts goed bij je winkel ontbijten of gaan ze ook daadwerkelijk de winkel binnen en kopen ze wat. En hoeft ook niet perse op dezelfde dag te zijn. Het kan zijn dat iemand een ideetje opdoet en dan later terug komt om het item alsnog te kopen.

Met de huidige stand van de techniek is het niet meer nodig om iemand fysiek aan het begin van de winkel neer te zetten om het aantal bezoekers te tellen. Zowat iedereen heeft een smartphone en die smartphone is continu op zoek naar WiFi netwerken. Hele slimme en technische mensen hebben bedacht om dit te gebruiken als manier om meer over klanten en bezoekers te weten te komen. Je kunt dan niet alleen passanten tellen maar ook de bezoekduur winkel is een optie. Je kunt zelfs nagaan wat een populaire route is in de winkel. Waar zijn de bezoekers dan naar op zoek? Als je dit weet kun je je winkel optimaal inrichten voor een optimale conversie.

http://www.crumbbase.nl