We leven in een tijdperk waar eigenlijk alles digitaal gaat. We doen bijna niks meer schriftelijk en alles gaat via smartphones en laptops. En over een aantal jaar zal het alleen nog maar erger worden. Daarom is het handig als we ook een digitale handtekening kunnen zetten. Dit bestaat uit een handgeschreven handtekening die omgezet is naar een elektronische handtekening. Als je dan een contract wilt ondertekenen dan kun je dit voortaan via de laptop of smartphone ook gewoon doen. Het komt natuurlijk wel regelmatig voor dat je geen pen bij je hebt aangezien niks meer schriftelijk gaat. Je hebt ook nog verschillende digitale handtekeningen. Je hebt namelijk een gekwalificeerde elektronische handtekening maar ook een gewone elektronische handtekening. Een gewone digitale handtekening houd in dat je handtekening is gekoppeld aan andere elektronische gegevens zoals je e-mail. Dit kan ook een handtekening zijn die geschreven is en in gescand is. Het gaat er dan alleen om dat de ondertekenaar te identificeren valt. Je hebt ook digitale handtekeningen die wel gekwalificeerd zijn. Dit houdt in dat ze een certificaat bevatten. Het is een digitaal bestand dat aan het document is toegevoegd. Er bestaan speciale instanties die deze gecertificeerde handtekeningen uitgeven. Als je een gekwalificeerde digitale handtekening hebt dan is deze gelijk aan een gewone handtekening en dus altijd rechtsgeldig. Als je zo een document ontvangt die elektronisch ondertekent is dan moet je wel de juiste software hebben om het certificaat kunnen bekijken. Voor contract management is het ook handig om digitale handtekeningen te zetten. Contract management houd in dat je de afspraken bijhoud die tussen verschillende partijen worden gemaakt. Denk dus aan het in en verkopen en het leveren van producten. Afspraken van leveranciers moeten worden vastgelegd in contracten en die moeten ondertekend worden. Het is dus wel makkelijk als dit digitaal kan worden gedaan. |
http://www.mysolution.nl |