Adviesportaal
Image default
Banen en opleidingen

Wat te doen tijdens een crisis?

vacatures

De crisis is al interessant omdat het altijd veranderingen met zich meebrengt – en niet noodzakelijkerwijs erger.
Vreemd genoeg is dit echt het beste moment om je eigen bedrijf te starten.
De meest indrukwekkende fortuinen in het bedrijfsleven worden vaak verdiend in moeilijke tijden. Waarom? Er verschijnt een groot aantal hooggekwalificeerde mensen op de markt, wat meestal niet gebeurt – niemand laat ze zomaar van het werk gaan. En in een crisis denken ze erover om zelf iets te gaan doen. Als je niet een van degenen bent die zo hartstochtelijk geliefd zijn bij werkgevers en opgejaagd worden door “premiejagers”, dan is een “crisisplan” nodig.
Wie is er nieuw
Het is tijdens de crisis dat er veel nieuwe kleine startniches op de markt komen. Grote bedrijven hebben in dergelijke omstandigheden geen tijd voor ontwikkeling – ze zouden moeten vasthouden, zich verzetten en hun positie tegenover aandeelhouders niet verliezen. Maar zakelijke ideeën blijven opduiken. Bijvoorbeeld goedkoop amusement, goedkope geschenken, alternatieve snelle levering – en deze kansen moeten in de gaten worden gehouden. Er ontstaan ​​nieuwe industrieën en nieuwe beroepen. Als je in je vorige carrière niet veel geluk hebt gehad, ben je van alles beu, dit is het beste moment om van koers te veranderen en iets anders te gaan doen. Gewoonlijk is een persoon aan zijn plaats gehecht door zijn salaris, veel gewoonten en omstandigheden – en hier houdt dit alles hem niet op.
*****
Een crisis is de beste tijd om risico’s te nemen, niet bang te zijn om een ​​onhandige structuur te verlaten, te stoppen met aannemen en je eigen ding te gaan doen.
*****
Er is geld
Investeerders zijn nodig om een ​​startup te promoten. Stel je voor dat ze in een crisis ook bestaan. Ze hebben andere mogelijkheden – het is onwaarschijnlijk dat u iemand vindt die onmiddellijk miljoenen dollars in uw idee investeert. Maar aan de andere kant zijn er nogal wat vertegenwoordigers van de middenklasse die, in een poging om hun geld te sparen, waarschijnlijk honderd of tweeduizend op het spel willen zetten.
De logica is dit: appartementen, zomerhuisjes, auto’s zijn al gekocht en het is moeilijk om op banken te vertrouwen en vaak niet winstgevend. Het is logisch om uw spaargeld op te splitsen in verschillende bedrijven – ergens kunt u natuurlijk verliezen, maar ergens is het goed om te winnen.
Een groeihormoon
Nog een subtiel punt: als je jong bent, is een crisis een goed moment om carrière te maken, vooral in een groot bedrijf. Gewoonlijk is in dergelijke complexe systemen de snelheid van het beklimmen van de carrièreladder niet geweldig: eenmaal per jaar moet je de certificering behalen, systematisch naar de gewenste positie gaan, enz. Iemand die haar zal helpen in ieder geval niet te vallen.
Conclusie: als je goede ideeën hebt, zie je kansen en ben je capabel – en dat is belangrijk! – om ze praktisch te implementeren zonder een budget, onvermoeibaar door te werken, dan kun je promotie krijgen – snel en door vele tussenstadia te omzeilen.
Een miljoen voor de toekomst
De kans voor de financieel gevorderden zijn opties. Simpel gezegd, in moeilijke tijden, als u echt in uw bedrijf gelooft, kunt u zich ermee verrijken door eigenaar te worden van een deel van zijn effecten.
Hoe het werkt? Het is duidelijk dat het in tijden van crisis moeilijk is om lonen uit te betalen, des te meer om ze te verhogen. Sommige bedrijven openen echter een systeem van “uitgestelde opties”: als u in dit bedrijf gelooft en er alles aan doet om het te laten overleven, kunt u uw management een contract aanbieden. Dit is relatief gezien: ik zal verantwoordelijk zijn voor deze en die site, ik zal dit doen, ik zal dit bereiken. Ik begrijp dat u mijn salaris nu niet kunt verhogen, maar bijvoorbeeld over een jaar of twee
Ik zal een bepaald aandeel hebben dat ik onder zulke en die voorwaarden kan realiseren. Het is bijna onrealistisch om in een “fulltime” tijd een optie te krijgen in een goed bedrijf. In een crisis – best wel. Als je het risico hebt genomen en je bedrijf hebt geholpen weg te komen, weet je waar, dan kan het resultaat daadwerkelijk miljonair worden.

Altijd in trend
Op de arbeidsmarkt en zeker in tijden van crisis is het altijd handig om met je eigen “productverpakkingen” om te gaan. Voor sommigen is publiciteit belangrijk – zodat jagers u niet op het juiste moment uit het oog verliezen. Kom uit de schaduw! Maar het belangrijkste is om uw expertniveau te verhogen, goede professionele cursussen te vinden en te volgen. Het is tijd om een ​​goede gewoonte van jezelf te maken – om niet spontaan, van tijd tot tijd, maar constant voor jezelf te zorgen. Het is belangrijk om de trends van uw beroep te begrijpen en te leren waar morgen vraag naar is.
Hoe kom je erachter? Door middel van interviews. U moet voortdurend vacatures in uw vakgebied volgen en reageren wanneer u een interessante ziet. Ongeacht of je van plan bent om van baan te veranderen of niet, ga twee keer per jaar naar sollicitatiegesprekken op een iets hoger niveau dan het niveau waarin je nu zit. Een bod krijgen betekent niet dat u het accepteert. Maar u zult het begrijpen: hoe beoordeelt de markt u in werkelijkheid? Op welke gebieden heb je hiaten, waar moet je kennis opdoen, wat voor geld je ervoor wordt aangeboden en of het überhaupt wordt aangeboden. Als je je cv niet op open bronnen plaatst, maar individueel reageert, zal je HR-afdeling niet jaloers worden. Een ander ding is om je correct te gedragen en geen domme fouten te maken.
De startup Airbnb, ontstaan ​​tijdens de crisis van 2008, was in drie jaar tijd een miljard dollar waard. Experts schatten de wekelijkse winst van de Uber-service, gelanceerd in 2009, op meer dan $ 20 miljoen.
Een crisis is een tijd van kansen. Gebruik het in uw voordeel.

https://www.vindazo.be

Gerelateerde artikelen

Kies voor een opleiding tot life coach en inspireer anderen

Spin in het web

BHV cursus