Verzekeringen zijn zo gek nog nietDe verzekeringsbranche is een veel boeiender dan de meeste mensen denken. De bron van de wat saaie beeldvorming zijn de verzekeringsbedrijven zelf, die uit commerciële motieven voornaamheid, betrouwbaarheid en degelijkheid willen uitstralen. Helaas heeft die beeldvorming ook effect op de aantrekkingskracht van de assurantiebranche voor jong personeel. Het is moeilijk om een tak in het bedrijfsleven te vinden die het in de beeldvorming slechter doet dan de verzekeringsbranche. Zo zullen weinig studenten met een financieel-economische studierichting desgevraagd aangeven dat ze na afloop van hun studie het liefst bij een verzekeraar in dienst willen treden. Liever kiezen ze voor een loopbaan in de accountancy, bij banken of bij de overheid. Dat is vreemd gezien de ratrace die hun te wachten staat zodra ze in dienst treden bij een grote accountantsfirma. Slechts een paar zullen de absolute top als vennoot halen, terwijl de rest geconfronteerd zal worden met het ‘up-or-out’-beleid van deze organisaties. Banken zijn objectief gezien nóg minder aantrekkelijk, omdat die over de hele linie bezig zijn met het vervangen van mensen door IT-oplossingen. Bovendien, wie durft anno nu nog bij een bank in dienst te treden, wetende dat bankier inmiddels synoniem is geworden met ‘graaier’, terwijl de feitelijke kans op een topsalaris met elke krantenartikel nog weer kleiner wordt. Nee, dan zijn verzekeringen zo gek nog niet. Een warm bad in het verschietVerzekeraars aan de andere kant hebben hun processen al decennia geleden geautomatiseerd en kunnen op personeelsvlak na jarenlange anorexia alleen nog maar groeien. Bovendien is de gemiddelde leeftijd van het personeelsbestand bij verzekeringsbedrijven zo hoog, dat het een hele uitdaging is om de grootte van personeelsbestand constant te houden. In deze tijd van banengroei en personeelstekorten betekent dit dat een sollicitant wel wat te eisen heeft. Dus niet alleen komen nieuwe mensen bij een verzekeraar terecht in een warm bad, er zijn ook volop startersbanen met uitstekend perspectief, zoals bijvoorbeeld aankomend schadebehandelaar. Spin in het webAls schadebehandelaar kun je écht laten zien wat je in je mars hebt. Want schadebehandelaars zijn een spin in het web bij de afhandeling van verzekerde schades. Wat doet een schadebehandelaar? Een belangrijke component vormt natuurlijk de communicatie met de gedupeerde, maar een schadebehandelaar verzorgt ook het contact met de tegenpartij, beoordeelt of de schade onder de polis valt en schakelt desnoods een schade-expert in. Dit alles met als doel om een schade vlot en probleemloos af te handelen. Zo doe je vroeg in je carrière al veel kennis op van de gehele verzekeringslandschap. Kennis waarop je voort kunt bouwen in je volgende functies. Het contact met allerlei belanghebbenden, met hun eigen deelbelangen, biedt ook de mogelijkheid tot persoonlijke groei, bovendien kun je met je centrale rol als spin in het web in het schadeafhandelingsproces écht een verschil maken. Kortom, wat zoek je nog meer in je eerste baan? Als je het zo bekijkt, is schadebehandelaar toch een droombaan! En er zijn volop vacatures voor schadebehandelaars. |
Spin in het web
